Citroën C4 Cactus
De ingrijpend vernieuwde C4 Cactus vervangt twee modellen tegelijk: zijn directe voorganger én de gewone C4, die stilletjes uit het programma is verdwenen.
Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Citroën
Het meest opvallende verschil tussen deze Cactus en de vorige is het feit dat de enorme ‘Airbumps’ op de portieren zijn verdwenen. Ergens is dat jammer, ik mag de eigenwijze stijl van het merk wel, maar ja, als klanten het niet waarderen? Die zijdelingse bescherming is vervangen door laag in de deuren en op de dorpels geplaatste stootranden.
Prijs vanaf € 21.490,- Bijtelling 22 procent
De nieuwe C4 Cactus is vergeleken met de ‘oude’ een stukje hoger in de markt geplaatst. Dat is nodig, want de gewone C4 was ook net iets meer ‘upmarket’ dan de Cactus. Om dat te onderschrijven is de minst krachtige variant van de 1,2 liter driecilinder benzinemotor komen te vervallen en is er een sterkere versie van die motor bij gekomen. Ik reed met die 96 kW/130 pk-sterke topversie, een motor die we trouwens al kennen uit diverse andere modellen van het concern.
Onderhuids is er meer gebeurd. ‘Progressive Hydraulic Cushions’ in de wielophanging zijn méér dan alleen een verwijzing naar de destijds befaamde hydraulische vering van grote Citroëns. Deze hydraulische elementen zorgen voor een heel comfortabele vering, mits de oneffenheden groot genoeg zijn. Kleine hobbels, zoals een rand van een viaduct, verwerkt de Cactus iets minder fijn. Tijdens het rijden viel me ook op dat de Cactus, bijvoorbeeld als ik een vrachtwagen passeer, niet ongevoelig is voor zijwind.
Comfort schrijft Citroën met een hoofdletter. Dat bewijzen ook de opvallend zachte stoelen en er is veel aandacht besteed aan de geluidsisolatie. Door onder meer dikkere ruiten en dito isolatiematten in de vloer blijft het in de Cactus aangenaam stil.
Comfort schrijft Citroën met een hoofdletter
Het dashboard heeft twee beeldschermen, één direct achter het stuur voor onder meer de snelheidsmeter, maar een toerenteller ontbreekt. De centrale display voor navigatie, audio enzovoort reageert soms traag of níet op aanraking, wat te veel afleiding veroorzaakt. De melding ‘Auto dichtbij’ op dit scherm is overbodig: als ik dat zelf niet meer zie, lever ik mijn rijbewijs in.
De Cactus is er met drie uit- rustingsniveaus. Heel goed dat ook de basisversie al cruise control annex snelheidslimiet heeft, maar het is jammer dat verschillende veiligheidssystemen zijn voorbehouden aan de duurste. Bijzonder is het ruime dashboardkastje met een klep aan de bovenkant, waardoor de airbag in het
dak (!) is ondergebracht.
De Cactus is in maatvoering hetzelfde gebleven. Hij is lekker ruim, ook achterin. De bagageruimte heeft een normaal formaat voor deze klasse. De 96 kW-motor is sterk genoeg, maar mist trekkracht bij lage toeren. De zesbak schakelt prima. Gemiddeld reed ik 1 op 15,2. Dat is een keurige waarde.
Conclusie: de C4 Cactus biedt een aantal heel sterke eigenschappen. Het comfortniveau ligt hoog en gelukkig is er voldoende ‘typisch Citroën’ overgebleven om lekker onderscheidend te zijn.