Een eigen koers

Waar beroepsvereniging KNMP zich sterk maakt voor een betere positionering van de openbaar apotheker in de eerste lijn, vaart apotheker Joost Roth zijn eigen koers. 

Tekst: Martijn Reinink Beeld: De Beeldredaktie/Guido Benschop

Als Joost Roth (44) in 2005 de apotheek van zijn vader in het Zuid-Hollandse Monster overneemt, komt hij al snel tot de conclusie dat de traditionele apotheek weleens onder druk zou kunnen komen te staan. “Geneesmiddelendistributie kan online wellicht goedkoper en zelfs deskundig advies – de toegevoegde waarde van de apotheek – kan vaak ook via internet.” 

Roth besluit zijn digitale mogelijkheden te verkennen. Met succes, want anno 2019 beheert de apotheker vier rendabele webshops. “Voor UR-geneesmiddelen (alleen op recept verkrijgbaar, red.) kan men hier niet terecht”, benadrukt hij. 

“Iemand op basis van een onlinerecept een middel toesturen, zonder dat we diegene hebben gezien, daar sta ik als apotheker niet achter.” In de webshops kan men wél terecht voor dermocosmetica, met name op het gebied van huidverbetering. “Consumenten zijn prijsgevoelig, zeker als het om een herhaalaankoop gaat, maar wij stunten niet met prijzen. Wij selecteren de beste merken en proberen ons te onderscheiden met kennis, service en advies. Via e-mail of WhatsApp heeft een klant direct contact met een apothekers-assistent of huidtherapeut.” Roth heeft namelijk ook huidtherapeuten in dienst. In 2014 vertaalt hij zijn onlineconcept naar een winkel, Apotheek & Beauty, in het centrum van Monster. “Bij een eerste aankoop willen mensen het product graag zien, ruiken en voelen. Daarom een winkel, gecombineerd met de kennis van de apotheker. En ik dacht: hoe kan ik consumenten nóg een reden geven om naar de winkel te komen? Door ook huidbehandelingen aan te bieden. Niet door een schoonheidsspecialiste, maar professioneler, door een huidtherapeut.” 

Achteraf afkeuren 

Sommige van deze behandelingen, zoals die van lymfoedeem, worden vergoed vanuit het basispakket. Andere behandelingen niet of afhankelijk van iemands (aanvullende) zorgverzekering. “Ik heb mijn buik wel vol van zorgverzekeraars die een vergoeding voor een geneesmiddel of medisch hulpmiddel achteraf afkeuren”, zegt Roth. “Ik heb liever dat de klant mijn dienst beoordeelt en alleen betaalt als hij tevreden is, dan dat een derde iets roept over de dienst die ik lever.” 

Apotheek & Beauty herbergt drie behandelkamers en lijkt in niets op een traditionele apotheek. “Dat is de bedoeling”, zegt Roth. “Zo doen we bewust de eerste uitgifte van medicijnen niet hier, maar in onze hoofdvestiging. We willen de associatie tussen apotheek en ziekte doorbreken.” 

Met dat in het achterhoofd doet de apotheker in 2014 met een team van studenten van de TU Delft mee aan ‘Reload my pharmacy’, een ontwerpwedstrijd georganiseerd door L’Oreal. Ze winnen niet, maar Roth brengt een groot deel van de plannen wel in de praktijk. “Van schappen in ronde vormen – uit onderzoek blijkt dat vrouwen, onze hoofddoelgroep, dat prettig vinden – tot het idee om voorlichting, events en workshops te geven in de winkel.” 

De formule lijkt aan te slaan. Het aantal huidtherapeuten is van 2 naar 2,5 fte gegaan en cosmetisch arts Robert Schoemacher komt elke maand langs voor botox en fillers. Zelf houdt Roth zich één dag in de week bezig met echt farmaceutische zorg. De rest van zijn tijd besteedt hij aan onder meer hr-beleid, visie en brainstormen. En zo gaat deze apotheker een heel andere kant op dan de meesten van zijn beroepsgenoten. “Je ziet nu vaker een andere positionering van de apotheker, waarbij de apotheker bijvoorbeeld in dienst is van de huisarts of deel uitmaakt van een multidisciplinair team. Dat vind ik goed, de kwaliteit neemt daardoor toe, maar ik vaar mijn eigen koers. Ik geloof in mijn retailconcept.”