Een zee aan instapcruises

Het aanbod aan rondreiscruises van een week vanuit Amsterdam en Rotterdam is in 2019 groter en gevarieerder dan ooit. Vooral richting Noorse fjorden en West-Europese steden gaan veel zogeheten ‘instapcruises’ voor beginnende cruisereizigers. Ideaal om eens uit te proberen.

Tekst: John May | Beeld: Tamar Smit

instapcruisesDe Nederlandse cruisemarkt wijkt fors af van de ons omringende landen. Met grote cruisehavens als Amsterdam en Rotterdam binnen handbereik, en met een groots maritiem verleden dat de VOC en boegbeelden als De Ruyter, Tromp en Piet Hein heeft voortgebracht, zou je toch verwachten dat wij als roemruchte zeevarende natie voorop zouden lopen wat betreft het maken van cruises. Niets is minder waar; we hobbelen zelfs achteraan.

Zo’n tien jaar geleden leek het er even van te komen: het aantal door Nederlanders gemaakte cruises steeg in vijf jaar van bijna 49.000 in 2008 tot zo’n 110.000 in 2013. Vervolgens kwam er drie jaar lang de klad in, met eind 2016 een terugval naar circa 104.000 cruises. In 2017 – over 2018 zijn nog geen cijfers bekend – groeide de markt weer naar rond 110.000, wat een participatiegraad (het aantal Nederlanders dat een cruise maakt in verhouding tot de totale bevolking) van ruim 0,6 procent betekende. In Duitsland kwam de participatiegraad in 2017 met 2,19 miljoen gemaakte cruises uit op zo’n 2,7 procent. Zelfs niet aan zee gelegen landen als Oostenrijk en Zwitserland scoorden veel hoger dan Nederland: respectievelijk 1,8 en 2,5 procent. De schatting is dat in 2018 wereldwijd zo’n 27 miljoen cruises worden gemaakt, waarvan alleen al meer dan 12 miljoen door Amerikanen. Waarom deze cijfers? Het betekent dat Nederlanders aan boord van de meeste cruiseschepen doorgaans een klein percentage vormen.

De grootste kans dat u een redelijk aantal landgenoten treft, is aan boord van de schepen van – hoe kan het ook anders – de Holland America Line (HAL). En dan vooral op schepen die vanuit Amsterdam of Rotterdam rondreiscruises maken. Kapiteins en officieren zijn veelal van Nederlandse afkomst, terwijl de hogere rangen van het Indonesische bedienend personeel doorgaans ook Nederlands spreken. De HAL behoort tot de zogeheten premium klasse (een categorie onder luxe klasse), waarbij kleinere schepen zoals de Rotterdam (capaciteit: 1404 passagiers) meer in trek zijn bij koppels en een wat ouder publiek, en grotere schepen zoals de Koningsdam (capaciteit: 2650 passagiers) wat meer gericht zijn op gezinnen met kinderen.

‘Floating country club’

Op 5 december jl. vond de maiden voyage plaats van de nieuwste aanwinst van de HAL, de Nieuw Statendam. Dit zusterschip van de in 2016 in de vaart genomen Koningsdam maakt komende zomer vanuit Amsterdam diverse rondreiscruises naar bestemmingen als de Noorse fjorden, Noordkaap en de Oostzee. Net als op de Koningsdam vormt het thema muziek de rode draad en het visrestaurant Sel de Mer – waar passagiers tegen bijbetaling allerlei heerlijkheden uit de zee tot zich kunnen nemen – is daar zo’n succes, dat de capaciteit ervan op de Nieuw Statendam is uitgebreid. Wellicht ten overvloede: zoals bij alle maatschappijen is het eten in de reguliere restaurants aan boord uiteraard inbegrepen in de cruiseprijs.

Tot juli van dit jaar bestaat ook nog de mogelijkheid om vanuit Amsterdam enkele rondreiscruises naar Noord-Europa te maken op de Prinsendam. Met een capaciteit van slechts 793 passagiers staat dit schip bij cruiseliefhebbers liefkozend bekend als een ‘floating country club’, inclusief bibliotheek met teakhout en openhaardvuur. En mocht u graag galant gekleed gaan: op de Prinsendam krijgen formele avonden inderdaad luister bijgezet door dames in galajurken en heren in smoking. Prettige bijkomstigheid: veel hutten hebben een inloopgarderobekast. Vanaf juli gaat het schip varen voor de Duitse rederij Phoenix Reisen.

Grote verscheidenheid

Ook premium klasse-rederijen als Costa Cruises en MSC Cruises maken dit jaar de nodige rondreiscruises (zowel instapcruises van een week als langer)vanuit Amsterdam en Rotterdam. Vanwege de onlangs door Amsterdam ingevoerde toeristenbelasting van 8,50 euro per dag zal MSC Cruises veel van haar geplande afvaarten in 2019 en 2020 van Amsterdam naar Rotterdam gaan verplaatsen, waar ze al met open armen staan te wachten.

De roots van Costa Cruises liggen in Italië en de karakteristieke charmes van dit land vindt u overal aan boord terug: in de Italiaanse keuken, de herkomst van de passagiers, tot aan de pizzafeestjes voor de kinderen.

De nationaliteit van de passagiers bij MSC Cruises is doorgaans wat internationaler – MSC betekent niet voor niets Mediterranean Shipping Company – en deze schepen zijn populair bij gezinnen met kinderen. De MSC Preziosa die dit jaar vanuit Nederland (Rotterdam dus) rondreiscruises maakt, herbergt ook de exclusieve MSC Yacht Club: eigenlijk een ‘schip in een schip’ met onder meer butlerservice, een eigen zwembad, eigen zonneterras en eigen restaurant. Hier hangt natuurlijk wel een eigen prijskaartje aan.

Goede voorlichting

Om uit het enorme aanbod de juiste (instap)cruise te kiezen, is het raadzaam dat u zich laat voorlichten door in cruises gespecialiseerde reisorganisaties, zoals Cruise Travel (cruisetravel.nl) of Zeetours (zeetours.nl). Het helpt wanneer u al een idee heeft wat u wilt: cruisen met kinderen, rustig met z’n tweetjes of met een groep, nadruk op lekker eten, hut met balkon, veel entertainment aan boord, of juist niet. Tip: een instapcruise naar Noorwegen staat borg voor een gevarieerde kennismaking. U zit altijd twee volle dagen (heen en terug) op zee, dan kunt u zien of dat bevalt. Er worden altijd steden aangedaan (bijvoorbeeld Bergen, Stavanger of Oslo) en het Noorse fjordenlandschap (hut met balkon!) is ongeëvenaard. Nog een laatste tip: kijk op uw eerste cruise als het om excursies gaat even de kat uit de boom: u kunt deze altijd nog aan boord boeken. Vraag vooral ook advies aan ervaren medepassagiers: die weten vaak wel of de aangeboden excursies de moeite waard zijn.

Tot de premium klasse behoort ook de rederij Celebrity Cruises, alhoewel cruisekenners het vaak over ‘premium plus’ hebben. Deze rederij is minder gericht op kinderen en de schepen onderscheiden zich onder meer door een ruim opgezette Aqua Spa, zoals de Celebrity Reflection die in 2019 rondreiscruises vanuit Amsterdam naar de Oostzee en de Britse Eilanden maakt. Op het bovenste dek bevindt zich een echt grasveld, leuk voor een partijtje jeu de boules. Culinaire aspecten staan bij Celebrity Cruises hoog in het vaandel, eventueel aangeslopen pondjes trimt u er weer van af in een goed uitgeruste fitnessruimte naast de Spa.

 

Nieuwste ster

De Duitse rederij AIDA biedt ook dit jaar weer van begin april tot medio november vrijwel wekelijks rondreiscruises vanaf Rotterdam naar West-Europa, waarbij Hamburg, Southampton, Le Havre en Zeebrugge worden aangedaan. En wel afwisselend met de AIDAperla en de AIDAmar. Wanneer u de vrolijk beschilderde scheepswanden van beide cruiseschepen ziet, begrijpt u meteen dat cruisen met AIDA staat voor een informele en sportieve sfeer (veel fitnessfaciliteiten, met mogelijkheden voor duiklessen) wat zich eveneens uit in sportieve excursies zoals fiets- en segwaytochten. AIDA is een semi-all-inclusive rederij, wat inhoudt dat de fooien en de tafeldrankjes (frisdrank, wijn en bier) tijdens de buffetmaaltijden zijn inbegrepen in de prijs. Op de schepen van AIDA treft u relatief veel Duitstalige passagiers, onder wie Oostenrijkers en Zwitsers.

De nieuwste ster aan het Nederlandse cruisefirmament is Norwegian Cruise Line (NCL). Groot was de verrassing afgelopen oktober toen deze Amerikaanse rederij (die ooit Noors was) aankondigde dat ze in mei 2019 met de Norwegian Pearl twee rondreiscruises van 14 dagen vanuit Amsterdam gaat verzorgen: één naar de Oostzee en één naar Schotland, Noorwegen, Ierland en Engeland. Mag AIDA dan een semi-all-inclusive rederij zijn, in 2017 introduceerde Norwegian het Premium All Inclusive concept. Hierbij is een selectie van alcoholische dranken, frisdranken, sap, een fles water per persoon per dag en fooien inbegrepen. Onder het motto ‘Feel Free’ hebben passagiers de keuze te eten waar, met wie en wanneer ze maar willen. Alles in een informele setting. Bij andere maatschappijen is het eten op basis van volpension (met uitzondering van de drankjes en fooien); tafelindeling en tijden van de maaltijdzittingen liggen doorgaans vast. En wie op luxe is gesteld, kan bij Norwegian kiezen voor accommodatie in The Haven: dit toevluchtsoord is eveneens ‘een schip binnen een schip’, uiteraard met bijpassende tarieven.

instapcruises