Fiat 500 E

Hij lijkt verdacht veel op de bekende 500, maar deze Fiat 500 E is echt volledig nieuw. En 100 procent elektrisch!

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Fiat

Met dit eerste elektrische model wil Fiat graag een nieuw hoofdstuk toevoegen aan het verbazend langdurige succes van de 500. Deze 500 E is 6 centimeter langer én breder én 3 centimeter hoger dan de 500 zoals we die kennen. Daarmee is het nog steeds een heel compacte auto. De E is direct herkenbaar aan de koddige koplampen, met ‘wenkbrauwen’ op de motorkap.

Prijs vanaf € 24.900,- Bijtelling 12 procent

Fiat is er beretrots op dat dit nieuwe model volledig Italiaans is. Bewijs? In de deurgrepen aan de binnenkant staat ‘Made in Italy’ en dat lijntje in het centrale opbergvak is geen grafiek, maar de skyline van Fiat-stad Turijn. Voor alle duidelijkheid, alle voorgaande 500’s (het model blijft vooralsnog gewoon in productie) zijn gebouwd in Polen.

Met die details geef ik al iets weg van de charme van deze 500 E. Wie alleen vervoer nodig heeft, kijkt niet om naar deze Fiat. Die kiest voor de charme, waarbij ook nog voor een eigen aankleding gekozen kan worden. In puur praktische zin moet u niet veeleisend zijn. Twee volwassenen kunnen voorin prima zitten. De achterbank is bijna symbolisch en de bagageruimte is met 185 liter echt krap. Daarin moeten ook de laadkabels worden opgeborgen, want helaas ontbreekt daarvoor een vak onder de motorkap. Op de achterbank kunnen wel twee (Isofix-) kinderzitjes, maar die zijn lastig te bereiken. De achterbankleuning kan in twee delen omklappen. 

‘Combineert aantrekkelijkheid uit het verleden met de aandrijving van de toekomst’

Achter het net-niet-ronde stuur valt de fraaie bekleding op van het dashboard. De afwerking is prachtig. Naast het nostalgisch ronde, volledig digitale centrale instrumentarium is er nog een rechthoekig display voor navigatie et cetera. De hele bediening van de 500 E vraagt even gewenning, maar als je de weg weet, werkt het prima. Het is fijn dat de bediening van de airco apart is gehouden, met druktoetsen. Maar waar is de pook? Die is vervangen door eveneens vier druktoetsen op de rand van het dashboard. Na een dag weet u niet beter. 

De 500 E rijdt fijn, is heerlijk soepel en stil, heel wendbaar en stuurt lekker scherp. Bij drempels en zo kunt u beter even rustig aan doen. Op korte oneffenheden is hij wat hard, logisch. 

Er zijn twee elektrische versies. De basisversie ‘Action’ heeft een 70 kW/95 pk motor en 23 kWh accu, de andere 87 kW/118 pk en 42 kWh. Ik reed met de sterke versie moeiteloos een gemiddeld verbruik van 17-18 kWh/100 km, best een keurige waarde. Dat komt neer op een praktische actieradius van zo’n 230 km. Dat is in veel gevallen genoeg voor een paar dagen woon-werk-verkeer. Op langere ritten zal regelmatig een snellader opgezocht moeten worden. 

Conclusie: de 500 E combineert de aantrekkelijkheid uit het verleden met de aandrijving van de toekomst. Het is Fiat gegund dat dit voor velen een onweerstaanbare combinatie is. Als tweede auto staat deze stiekem op heel veel wensenlijstjes, wedden?

Delen