Fiat 500X

Na vier jaar kent de Fiat 500X nog steeds geen echte concurrentie. Tóch was het tijd voor modernisering.

Tekst: bart van den Acker | beeld: Fiat

 

De uiterlijke wijzigingen van de nieuwe Fiat 500X zijn bescheiden. De nieuwe koplampen hebben opvallend gevormde dagrijverlichting en er is een stoere luchtinlaat onderin. De achterlichten hebben LED-techniek en in het midden een vlak in de kleur van de auto, net als bij de 500. De 500X wordt vaak geassocieerd met dit kleine autootje, maar ten onrechte want hij is helemaal niet klein. Fiat noemt het zelfs een crossover, maar dat vind ik wat overdreven.

Prijs vanaf €25.395,- Bijtelling 22 procent

Veruit het belangrijkste nieuws schuilt onderhuids. Fiat heeft twee nieuwe benzinemotoren ontwikkeld voor dit model: een 1,0 liter driecilinder en een 1,3 liter viercilinder, beide met een turbo. De 1,3 is altijd gekoppeld aan een zestraps ‘DCT’-automaat. De testauto heeft de 1,0 liter, die al goed is voor 88 kW/120 pk. Voor vrijwel alle gebruikers zal die sterk genoeg zijn. Deze is gekoppeld aan een ragfijn schakelende zesversnellingsbak. Met deze motor is de 500X al lekker levendig, zoals je van een rasechte Italiaan verwacht. Hij wil wel graag een beetje op toeren gehouden worden, want de trekkracht ‘onderin’ is vrij gering. Dat het een driecilinder is, laat hij met zijn gezellige roffelgeluidje wel horen, al is hij op de snelweg lekker stil. Hooguit is er dan wat afrolgeluid van de banden.

De 500X wordt vaak geassocieerd met dit kleine autootje, maar ten onrechte want hij is helemaal niet klein

In theorie is de 1,0 stukken zuiniger dan de oude motoren. Ik kwam – met véél fileverkeer – tot 1 op 12,5. Dat is wat minder gunstig dan ik had verwacht. Onder betere omstandigheden zal 1 op 14 best haalbaar zijn. De 500X is standaard voorzien van een heel prettig werkende cruise control. Hij herkent snelheidsaanduidingen en de cruise control kan die direct overnemen. Opvallend: de techniek ‘ziet’ zowel verkeersborden met de maximum snelheid, als matrixborden boven de weg. De rijstrookcorrectie werkt heel soepel. De testauto had het navigatiesysteem (van TomTom) dat het beeld soms wat traag opbouwt, maar de bediening op zich is goed. De afstemming van het hele onderstel is vrij stevig, de 500X is niet bijzonder comfortabel.

De maatvoering van de 500X is ongewijzigd. Hij is net ruim genoeg voor vier volwassenen, maar voor kleuters en peuters is op de achterbank ruimte te over. Met 350 liter inhoud is de bagageruimte redelijk. Er staan opvallend goede voorstoelen in de 500X, waarbij pas bij het uitstappen opvalt dat de zit wat hoger is. Ik blijf het een mooi detail vinden dat de kleur van het exterieur terugkomt op het dashboard. O ja, handig: twéé dashboardkastjes.

Conclusie: Hét aankoopargument voor de 500X blijft bij uitstek zijn lekker eigenzinnige uiterlijk. In al zijn andere eigenschappen kan deze Fiat zich best meten met andere compacte modellen. De nieuwe motoren brengen hem op dat vlak weer bij de tijd.