Fiat 500X

Fiat wil het succes van de 500 verder uitbouwen. Al voor de tweede keer brengt het merk een model dat weinig met die 500 heeft te maken, maar wel die naam draagt. Heeft deze 500X de X-factor van de 500 waarnaar hij is vernoemd?

Tekst: Bart van den Acker

 

Om met de deur in huis te vallen: ja! Net als de koddige, kleine 500 heeft deze 500X ‘iets’. De vlammend metallic rode testauto (‘Rosso Amore’) waarin ik rij, trekt veel aandacht. Wie ’m ziet, vindt ’m óf geweldig óf helemaal niks. Vooral vrouwen spreken zich al snel positief uit over de 500X en dat strookt met mijn gevoel dat de 500X relatief vaak door vrouwen wordt gekozen. Fiat heeft ontdekt dat er een categorie vrouwelijke kopers is die bijvoorbeeld door gezinsuitbreiding een gewone 500 zijn ontgroeid.

06-2015p060a

Prijs vanaf € 19.995,-  Bijtelling 20-25%

De 500X is véél groter dan de 500 en biedt met vier portieren en bevestigingspunten voor kinderzitjes meer mogelijkheden. Het is niet de ruimste auto in zijn klasse, maar met peuters en kleuters achterin is dat niet heel erg belang-
rijk. De bagageruimte is wel riant voor een cross-over van dit formaat. Overigens is het niet zo simpel de 500X in een bestaande klasse te plaatsen. Wie is de concurrent: de goedkopere Renault Captur of juist de duurdere Mini Countryman?

De 500x wordt vaak door vrouwen gekozen

Naast het uiterlijk is ook de vormgeving van het interieur belangrijk. Het dashboard in carrosseriekleur is een leuk detail. De goede voorstoelen zijn belangrijker, waarbij opvalt dat de zitpositie ook in de laagste stand nog relatief hoog is. De drie ronde meters zien er stoer uit en zijn goed afleesbaar. De boordcomputer vraagt even gewenning. Moderne technieken als ‘correctie bij verlaten van de rijbaan’, ‘automatisch stoppen voor obstakels’ en ‘waarschuwing voor verkeer in de dode hoek’ zijn als optie beschikbaar, wat in deze klasse nog niet gebruikelijk is. Cruisecontrol en stop-start zijn standaard: héél goed! Tussen de voorstoelen zit een draaiknop waarmee kan worden gekozen voor drie verschillende ‘modi’. Gaspedaalrespons, zwaarte van de besturing en onderstelafstemming zijn daarmee te veranderen. Overigens is de afstemming van het onderstel zoals in veel moderne auto’s – ook in de stand ‘normal’ – behoorlijk stug.

Fiat levert de 500X met keuze uit drie motoren en drie uitrustingsniveaus. De basisbenzinemotor is voor de meeste kopers sterk genoeg. Ik reed de krachtiger benzineversie, daarin kwam ik zeker niks tekort, maar het gemiddelde verbruik rond 1 op 13 is minder zuinig dan ik had verwacht. Er is ook een diesel (20 procent bijtelling) en de extra stoere versie 500X Cross. Die is er ook met vierwielaandrijving, maar alleen met zowel een dieselmotor als automatische transmissie.

Conclusie: noem hem stoer, eigenwijs of brutaal; onderscheidend is de X zeker. In vrijwel alle andere eigenschappen kan hij zich prima meten met andere auto’s die voor dit budget te koop zijn.

Delen