Fiat Tipo

Jarenlang had Fiat geen normale middenklasser, naast de 500-afgeleiden. Dat gat vult de Tipo nu op.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Fiat

 

De Tipo is een nieuw ontwerp in drie gedaanten: vijfdeurs hatchback, vijfdeurs stationwagen en vierdeurs sedan. Nederland is geen ‘sedan-land’ en dus moet Fiat het vooral van de twee vijfdeursvarianten hebben.

Prijs vanaf € 19.995,- Bijtelling 22 procent

De Tipo is technisch wel een moderne auto, maar uiterlijk niet modieus. Dat is best slim, want wat niet enorm ín de mode is, kan er ook niet heel snel weer uit raken. Het lijkt erop dat Fiat relatief lang met deze Tipo wil doen; in elk geval kan zijn geslaagde, maar wat ingetogen uiterlijk een positief effect op de restwaarde hebben. Overigens vind ik de stationwagen optisch het meest geslaagd. In de goede kleur, liefst met de chroomstrip onderlangs de zijruiten is het een keurige auto om te zien.

De onderhuidse techniek kent wat oude bekenden, bij zowel de viercilinder benzine- als dieselmotoren. Ik reed met de 1,4 liter benzineversie, die met 88 kW/120 pk voldoende krachtig is, maar wel veel toeren maakt. De trekkracht bij lagere toerentallen is wat beperkt. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 13,6 op een lange rit met véél bagage ben ik zeker niet ontevreden. Op kruissnelheid is de 1,4 mooi stil, waardoor op ruw asfalt de banden relatief sterk hoorbaar zijn. Tja, het is het één of het ander. Opvallend is de erg fijn schakelende zesbak, met lekker korte bewegingen. Ook opvallend is dat de testauto niet alleen cruise control én een instelbare snelheidsbegrenzer heeft, maar daarnaast ook adaptieve cruise control.

De Tipo stuurt vrij licht en direct, de afstemming van het onderstel is stevig, maar acceptabel. Nog een sterk punt is het tamelijk hoge maximaal toegestane aanhangwagengewicht van 1500 kilo (niet bij automatische transmissie).

Een sterk punt is de grote binnenruimte

Een sterk punt van de Tipo is de grote binnenruimte. Volwassenen kunnen ook prima achterin zitten en voor kinderzitjes en dergelijke is meer dan voldoende ruimte. De stationwagen biedt met de verplaatsbare vloer in de laagste stand onder de rolhoes zelfs 550 liter bagageruimte, maar naar verhouding is de 440 liter van de hatchback nog prijzenswaardiger. Voorin is aan ruimte ook geen gebrek, maar op lange ritten blijken de zittingen van de voorstoelen erg hard. Het dashboard is goed afleesbaar en logisch ingedeeld, ergonomisch is het ook dik voor elkaar. De materiaalkeuze is wat eenvoudig, maar de afwerking is netjes. Het rechtopstaande tablet kent een paar onlogische kronkels. Zo blijkt het niet mogelijk muziek via de USB-aansluiting af te spelen als ook een telefoon is gekoppeld. Het navigatiesysteem (van TomTom) is logisch te bedienen, maar liet mij weleens een vreemde omweg maken.

Conclusie: de Tipo is niet spectaculair. Hij moet vooral de harten van nuchter denkende automobilisten winnen, met als sterkste eigenschap een goede prijs-kwaliteitverhouding. Jammer dat Fiat vrijwel geen eigen klantenkring meer heeft, want de Tipo verdient zeker waardering.

Delen