Ford Kuga

De derde generatie van de Ford Kuga beschikt over fraaie, moderne techniek.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Ford

De nieuwe Kuga is veel moderner gelijnd dan zijn voorganger. Onverminderd is het een typische SUV. De 1,5 liter driecilinder benzinemotor in twee specificaties kenden we al, die wordt ook in andere Fords toegepast. Prima ding, maar ik koos bewust voor de nieuw ontwikkelde 2,5 liter benzinemotor, met plug-in hybridetechniek (PHEV). 

Prijs vanaf € 33.325,- Bijtelling 22 procent

Het knapste van déze Kuga is vooral zijn zeer bescheiden verbruik met elk van de aandrijftechnieken. Als de plug-in-accu tot 100 procent is geladen, rijdt hij zo’n zestig kilometer volledig elektrisch. Zo bereikte ik een praktijkverbruik van zo’n 16 kWh/100 km. Dat is al best netjes. Als die accu leeg is, blijft de Kuga fungeren als een normale ‘full hybrid’ die bijvoorbeeld elektrisch wegrijdt en ondersteunt bij acceleratie, maar die bij geringe belasting ook weer elektrisch kan rijden, wat los staat van die oplaadbare accu. Dankzij de elektromotor, de zeer zuinige ‘Atkinson Cycle’ benzinemotor éneen fantastisch slimme CVT-automaat die beide motoren koppelt, is ook het benzineverbruik spectaculair laag. Een gemiddelde van 1 op 20 haal ik dan fluitend, een knappe prestatie voor een flinke SUV van 1.750 kg. 

In de praktijk ligt het ingewikkelder. Het ligt er dan vooral aan hoe vaak u de accu aan de stekker legt. Wie dagelijks pakweg 50 kilometer woon-werkverkeer rijdt en consequent laadt, verbruikt geen druppel benzine. Handig is ook dat met een druktoets op de middenconsole steeds de gewenste aandrijftechniek kan worden gekozen. Zo kunt u heel simpel volledig elektrisch rijbereik ‘bewaren’ voor in stadsverkeer. De Kuga PHEV betekent op deze manier voor een grote groep automobilisten een slimme tussenstap richting volledig elektrisch rijden. 

Wie dagelijks pakweg 50 kilometer rijdt en consequent laadt, verbruikt geen druppel benzine

In het gebruik is de Kuga een heerlijke, moderne SUV. Hij biedt royale binnenruimte, een aardige bagageruimte (405 liter), erg fijne voorstoelen en een fraai digitaal dashboard. Het geluidsniveau is heel laag en de benzinemotor is vrijwel onhoorbaar.

Minpuntjes? Ik vind dat een auto in deze klasse standaard een achteruitrijcamera dient te hebben, mede door de hoge onoverzichtelijke koets. Adaptieve cruisecontrol mis ik op de meeste versies. Het is ook niet handig dat de vloer van de bagageruimte niet blijft staan als ik de laadkabels in- of uitlaad. Ik adviseer een serieuze proefrit met verschillende uitvoeringen. Ik reed de zogenaamd sportieve ST-Line. Die stuurt wel scherp, maar veert stug en bonkig vanwege een sport-onderstel. De andere versies rijden beslist prettiger maar ogen minder stoer. 

Conclusie: deze Kuga is in de PHEV-versie een referentiepunt voor andere plug-in hybrid SUV’s. Veel concurrentie is er (nog) niet. Ook de prijsstelling is mede door de lage uitstoot erg netjes. Dit is een slim tussenstation voor wie volledig elektrisch nog een stap te ver vindt.  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*