Ford Mondeo
In het krimpende deel van de markt waarin de Mondeo een hoofdrol speelt, verschijnt deze nieuwe nu vrijwel tegelijk met een van z’n grootste concurrenten: de Volkswagen Passat.
Tekst: Bart van den Acker
Met z’n nieuwe vormgeving is de Mondeo een imposante verschijning. Over smaak valt niet te twisten, maar in dit zakelijke segment is representatie een sterk argument. De Mondeo is er in twee verschijningsvormen, als hatchback en Wagon, allebei met vijf deuren. Met 487 cm van bumper tot bumper is het een knááp van een auto en nog weer iets langer dan de vorige. Hij is meteen ook zo’n 100 kilo zwaarder, ondanks onder meer de magnesium achterklep. De minst zware uitvoering weegt al 1455 kilo.
Prijs vanaf € 28.895,- VvAA Lease vanaf € 549,03 Bijtelling 20-25%
Aan zitruimte geen gebrek, hoofd- en beenruimte zijn ook achterin riant. De bagageruimte meet in de Wagon, die ik als testauto reed, 500 liter. Dat is behoorlijk, maar diverse concurrenten zijn hierin toch nog veel ruimer.
Hoofd- en beenruimte zijn ook achterin riant
De Mondeo is de eerste auto met ook op de achterbank gordelspanners. Bij een aanrijding houden die de achterpassagiers stevig op hun plek. Juist omdat achterin vaak kinderen zitten, zijn deze gordels uitgevoerd met inwendige airbags, ook een nouveauté, die opblazen als de spanners werken. Daardoor wordt de druk op de borstkas beter verdeeld.
Ford heeft een grote naam in ergonomie en ook in de Mondeo zijn de indeling en werking van het hele instrumentarium vrij van kritiek. Bovendien is er rond de bestuurdersstoel lekker veel opbergruimte voor allerhande zaken. De voorstoelen zelf zijn veelzijdig verstelbaar en zitten voortreffelijk, ook op heel lange ritten. Dat past bij het algehele rijcomfort van de Mondeo. Handig detail bij vorst is de elektrisch verwarmde voorruit, die ik van geen enkel ander merk ken.
Vering en schokdemping zijn prettig op comfort afgestemd, beter dan in menig andere moderne auto. De
besturing is elektrisch bekrachtigd, maar hier is dat geen bezwaar, de Mondeo stuurt mooi nauwkeurig en met veel gevoel.
De Mondeo is er met vier benzinemotoren, drie diesels en een benzine-hybride – de enige vierdeurs sedan – met voorlopig 20 procent bijtelling. Ik reed met de nieuw ontwikkelde 1,5 liter turbo-benzinemotor (118 kW/160 pk). Dat is een bijzonder fijne, moderne constructie, vooral omdat hij z’n trekkracht al bij een laag toerental aflevert. Dat motorkarakter draagt vooral in combinatie met de zestraps automaat duidelijk bij aan het rijcomfort. Ik reed gemiddeld 1 op 12 tijdens de testperiode, een normale waarde in deze klasse.
Conclusie: het wordt dringen in deze klasse, na de Passat (zie Arts en Auto 03) is ook de Ford Mondeo opnieuw helemaal bij de tijd. De Mondeo is fraai, heel comfortabel, heeft moderne techniek, biedt zelfs een unicum in passieve veiligheidstechniek en is ook nog eens relatief scherp geprijsd.