Hyundai i10

Het wordt steeds voller in de klasse van de kleinste auto’s. Tegenwoordig is compact niet langer synoniem voor ‘spartaans’. De kleintjes worden volwassen. De nieuwe Hyundai i10 is een interessante nieuwkomer.

Tekst: Bart van den Acker

 

De nieuwe i10 vertoont veel verwantschap met de Kia Picanto – er zijn slechtere voorbeelden te bedenken. Het verschil zit ’m voornamelijk in de doelgroep. Kia richt zich op een iets jonger publiek, terwijl de oude Hyundai i10 op senioren was gericht. Deze nieuwe i10, die er inderdaad aanmerkelijk vlotter uitziet, spreekt nu waarschijnlijk vooral de ‘oudere jongeren’ aan.

01-2014p066Prijs vanaf €  9995,-  VvAA Lease vanaf € 254,46  Bijtelling 20%

Het aanbod is heel overzichtelijk, want er is maar één motor leverbaar, in twee uitvoeringen, eventueel uit te breiden met enkele optiepakketten. Die motor is een moderne 1,0 liter driecilinder, die gezien die specificatie opmerkelijk soepel draait en op kruissnelheid mooi stil is. Voor het gebruik waarvoor deze auto bestemd is, is hij ook beslist krachtig genoeg.

Met toevallig nogal veel snelwegkilometers kwam ik aan een gemiddeld verbruik van 1 op 17,3. Voor een auto in deze klasse is dat een normale waarde. Het verschil met de fabrieksopgave van 1 op 23 is fors, maar dat verhaal is intussen wel bekend.

Er is geen andere optie dan een prima schakelende vijfversnellingsbak; een versie met automaat is in productie, maar wordt Nederlandse kopers onthouden. Door de aan de CO2-uitstoot gekoppelde bpm zou die automaatversie in Nederland erg duur worden.

Van binnen is de i10 onverwacht ruim

Voor sommige kopers zal het een pluspunt zijn dat de i10 standaard vijf deuren heeft. Van binnen is de i10 onverwacht ruim; vier volwassenen kunnen er best in zitten en door die vier deuren zijn die plekken ook goed bereikbaar. Het is geen limousine, maar het kán. De bagageruimte is met 250 liter inhoud niet overdadig, maar het houdt natuurlijk ergens op. Daarbij is de afwerking van het hele interieur boven het niveau van deze klasse. Keurig, van prima materialen en het zit stevig in elkaar. Airco is overigens alleen in de tweede uitvoeringsvariant beschikbaar. De elektrische stuurbekrachtiging vraagt gewenning, omdat deze erg doods aanvoelt en heel direct stuurt. In het begin stuurde ik soms net even te veel.

De afstemming van het onderstel is best comfortabel, gezien dit formaat. De i10 toonde zich wel wat gevoelig voor zijwind en op kruissnelheid geeft hij enorm veel afrolgeluid van de banden door, waarmee het zachte motorgeluid wordt tenietgedaan.

Opvallend: een zoemer voor vergeten verlichting is er niet, maar de koplampen gaan na een minuut automatisch uit. Dat is uniek in deze klasse.

Conclusie: deze Hyundai i10 is een waardevolle aanvulling op de meest compacte klasse. Het is niet de allergoedkoopste in aanschaf; je moet verder kijken dan alleen de prijs. Hyundai biedt ‘value for money’ en onderstreept z’n kwaliteit met een volledige garantie van vijf jaar.