Kawasaki Versys 650
Voor sommige motoren moet je sterk of groot zijn, voor andere een volleerd coureur. Maar er zijn ook motoren die het iedereen naar de zin maken, van beginnende stadsrijder tot een door-gewinterde toerliefhebber. Zoals deze nieuwe Kawasaki.
Tekst: Peter Aansorgh
Versys betekent ‘Versatile System’. De Versys 650 is dan ook ontworpen om zich in elke situatie en op elk soort wegdek thuis te voelen. Dat idee heeft Kawasaki bij deze nieuwe Versys naar een nog hoger niveau getild. Zo zijn de tourcapaciteiten verbeterd met een andere stroomlijn en is hij voorzien van een ruitje dat 6 cm in hoogte kan worden versteld en dat zijn werk turbulentievrij doet, tot dik 140 km/uur. Het dashboard is compact maar zeer compleet en heeft zelfs een versnellingsindicator. Verder ziet de Versys er slank en hightech uit, met de onder het blok geplaatste uitlaat en de prachtige swingarm die om de uitlaat heen is gekromd. De motor lijkt robuust, wat ongetwijfeld te maken heeft met het riante tankvolume van 21 liter, dat bij een rustige rijstijl een actieradius van bijna 400 km mogelijk maakt.
De motor heeft een actieve zithouding met een gematigde zithoogte van 840 mm. Door de smalle bouw kunnen ook kleinere mensen goed met de voeten bij de grond. Het getrapte zadel is lekker zacht, voor lange ritten misschien zelfs iets te zacht. Onder het zadel huist een stevig subframe dat een laadvermogen van 208 kg toelaat, zodat de als accessoire leverbare monokey top- en zijkoffers nu gelijktijdig kunnen worden gebruikt. Heel prettig is dat de Versys 650 ook met zijkoffers relatief slank is, zodat hij zich heel gemakkelijk door de files laat laveren.
Lekker stabiel en hij stuurt heel gemakkelijk
De Versys 650 is lekker stabiel en hij stuurt heel gemakkelijk. De instelbare voor- en achtervering vangen oneffenheden effectief op, zodat de motor altijd rustig en beheersbaar blijft, ook als er flink wordt geremd. Dan blijkt meteen dat het krachtige ABS-remsysteem erg goed te doseren is. Nuttig, want door het pittige karakter van de 69 pk sterke tweecilinderkrachtbron ga je al gauw wat vlotter rijden.
De twin biedt trekkracht in een breed toerengebied: bij lage toeren is het een zeer dociel blok, dat dankzij de balansassen en de rubberen motorophangingen mooi trillingsvrij draait. Maar voorbij de 5000 tpm groeit zijn trekkracht gestaag. Sportief rijden kan dus ook wanneer het toerental tussen de 6000 en 9000 tpm blijft. Je moet daarvoor uiteraard wat meer schakelen. Dat doet de Versys 650 zeer precies, met goed op elkaar aansluitende versnellingen en een licht te bedienen koppeling.
Conclusie: veelzijdigheid zit in het DNA van de nieuwe Versys 650, die zeer wendbaar, lekker vlot en vooral gemakkelijk in de omgang is. Niet slecht voor een motor die voor slechts € 8799,- bij de dealer staat!