Kia Sportage

Ooit was de Kia Sportage één van de eerste echte SUV’s. Dit is alweer de vijfde generatie. 

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Kia

Onderscheid van de massa is een eigenschap die weer telt. Kia snapt dat. Deze Sportage heeft niet alleen een flink formaat (ruim 4,5 meter lang), maar ook een heel opvallend vormgegeven front. 

Prijs vanaf € 34.995,- Bijtelling 22 procent

Het is met die maatvoering geen verrassing dat zelfs drie volwassenen prima op de achterbank passen. Ook voorin is het ruim, al zijn de zittingen van de voorstoelen voor langbenige inzittenden wat aan de korte kant. De inhoud van de bagageruimte, inclusief een vak onder de opklapbare vloer, verschilt per technische uitvoering maar meet ook in de kleinste versie 540 liter. ‘Klein’ is anders.

Er zijn drie versies van de Sportage, maar in alle gevallen is er sprake van ‘elektrificatie’. Alle versies hebben een 1,6 liter benzinemotor. In de basisversie levert die 110 kW/150 pk in combinatie met een mild hybrid-systeem (elektromotor assisteert). Vervolgens is er een full hybrid met 169 kW/230 pk, waarbij de elektromotor de auto ook (vaak) zelfstandig aandrijft. Ik reed de topversie, de plug-in hybrid, met 195 kW/265 pk ‘systeemvermogen’. De plug-in-versie komt het best tot z’n recht als hij veelvuldig aan de laadpaal wordt gehangen. 

‘Op de weg is de Sportage een heel fijne metgezel, ongeacht de aandrijflijn’

Eenmaal op weg is de keuze van de techniek voor de elektromotor of zijn benzinebroer vaak niet te volgen. Met één druk op een knop kan ik de techniek dwingen volledig elektrisch te rijden; de actieradius bedraagt dan zo’n 60 kilometer. De batterij blijft steeds een kleine 20 procent ‘vulling’ houden. Op langere ritten wordt vooral de benzinemotor gebruikt. Het gemiddelde praktijkverbruik ligt dan rond 1 op 15 á 16 en verschilt daarmee niet wezenlijk van de full hybrid. Dat is nog steeds een keurig verbruik voor een SUV van 1.800 kg, maar bij kortere ritten en veelvuldig laden kan het benzineverbruik veel lager worden. Beide aandrijfsystemen gebruiken samen een perfect schakelende zestraps automaat.

Op de weg is de Sportage een heel fijne metgezel, ongeacht de aandrijflijn. Ook met de benzinemotor in werking is het geluidsniveau zeer laag. De vering is heerlijk comfortabel. Minpuntje: de adaptieve cruise control reageert soms te traag, zowel bij accelereren als afremmen. 

Het instrumentarium is helemaal digitaal en kent tal van functies. De projectie van de dodehoekcamera’s in het instrumentarium ken ik al van zustermerk Hyundai, dit werkt heel prettig. Het navigatiesysteem is af en toe wat traag en blijkbaar spreek ik soms een andere taal dan de dame van de stembediening. Het is fijn dat de airco via een apart paneel is te bedienen.  

Conclusie: de Sportage is een fijne, ruime, comfortabele gezinsauto. Het is belangrijk het aandrijfsysteem te kiezen dat het beste aansluit bij uw gebruik. Kia heeft een uitstekende naam als het gaat om kwaliteit, hetgeen wordt onderstreept door zeven jaar garantie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*