Komt een dokter bij de advocaat

Als een kat in een vreemd pakhuis. Zo omschrijven zorgprofessionals hun gevoelens als zij worden geconfronteerd met een tucht- of strafzaak. Van behandelaarstatus naar beklaagdestatus. Timo van Oosterhout en Valéry Daniels, advocaten in loondienst bij VvAA rechtsbijstand, leggen uit wat zij als advocaten doen om leden bij een juridisch conflict bij te staan. “Alleen juridisch advies gaat ons niet ver genoeg.”

Tekst: Rutger Vahl | Beeld: Marcel Bakker/HIrez Images

Onbehagen en onbegrip. Boosheid en strijdvaardigheid. Deze gevoelens strijden om voorrang bij medisch professionals die in een juridisch conflict verzeild raken. Natuurlijk zijn er de medische tucht- en strafzaken. Maar de kans als zorgverlener hiermee te worden geconfronteerd, is niet zo groot. Vaker gebeurt het dat artsen of paramedici op een andere manier met het recht te maken krijgen. Bijvoorbeeld bij een uit de hand gelopen burenruzie, bij onvrede over een bestemmingsplan of in een registratiekwestie. Ook in die gevallen geldt dat de kennismaking met de wereld van rechters, advocaten en openbare zittingen vaak een nieuwe, onprettige ervaring is.

“De meeste cliënten ervaren een juridisch conflict als een inbreuk op zowel hun professionele als hun persoonlijke leven”, zeggen Valéry Daniels (links op de foto) en Timo van Oosterhout, advocaten in loondienst van VvAA rechtsbijstand. “Een zorgprofessional wil zorg verlenen; zijn of haar vak uitoefenen. Die zit niet te wachten op een tucht- of strafzaak, of een ander juridisch geschil. Dat kan cliënten weleens te veel worden. ‘Als het zo moet, dan stop ik er helemaal mee’, is een uitspraak die we soms horen. Aan ons de taak cliënten duidelijk te maken dat ze een juridische zaak in het juiste perspectief moeten zien. En dat de rechter in Nederland gelukkig genuanceerd uitspraak doet. De juridische normen en regels liggen vaak anders dan de tegenpartij denkt en doet voorkomen.”

Lees verder (pdf)