KTM RC 390

KTM RC 390

Een prachtig vakwerkframe, een fantastisch mooie afwerking en een lekker levendig blok, dat zijn de ingrediënten die van de KTM RC 390 een echt hebbeding maken. En niet alleen voor bezitters van het A2-rijbewijs.

Tekst: Peter Aansorgh

 

Het Oostenrijkse merk KTM bestaat al sinds 1954 en is groot geworden in de offroadsporten. Maar ze maken ook leuke wegmotoren. Zoals de RC 390, een betaalbare opstapfiets voor het A2-rijbewijs. Maar wel één met ‘attitude’. Met als highlight het knaloranje vakwerkframe, de achterbrug van spuitgietaluminium, de twee led-koplampjes en het zeer informatieve dashboard, waarvan de toerenteller iets te kleine cijfertjes heeft.

KTM RC 390Prijs € 6255,-

Toch voelt deze Racing Competition lang niet zo extreem als hij eruitziet. Het stuur zit laag, maar redelijk dichtbij, waardoor u slechts licht voorover zit. Het zadel, dat ietwat hard is, staat op 820 mm hoogte en de voetsteunpositie is ook ‘normaal’, zodat u best ontspannen zit achter het lage windscherm.

In het bochtenwerk blijkt de KTM RC 390 bijzonder lichtvoetig. Hij is met zijn 147 kg sowieso al een vlieggewicht, maar hij is duidelijk ook gebouwd met het oog op een optimale wendbaarheid. Bij laat remmen is de motor in een vloek en een zucht plat te leggen. Daardoor valt probleemloos de juiste lijn door de bocht te vinden; de RC 390 vertoont geen enkele neiging om wijd te lopen en het kost schijnbaar geen kracht om de motor flitsend en razendsnel van een linker- in een rechterbocht te gooien.

Ondanks sportieve inborst best goed comfort

Ondanks de sportieve inborst is het comfort op de RC 390 best goed. De vering is vrij soepel, vooral achter. De mono schokdemper zou iets meer demping mogen hebben: op verkeersdrempels wipt het kontje wat op, waardoor de drempel harder aanvoelt dan nodig is. Ook op klinkerwegen hobbelt het een beetje, maar het blijft allemaal beheersbaar, net als de remmen. De radiale vierzuigerremklauw grijpt soepel aan en bouwt de remkracht mooi lineair op als u doorknijpt. Prettig daarbij is dat er standaard ABS op zit.

De KTM RC 390 voelt opwindend, mede door zijn levendige 373cc eencilindermotor. Die trekt al vanaf 1700 toeren en wordt gaandeweg steeds sterker, vooral als de toerenteller over de 6000 tpm schiet. Dan krijgt de motor nog een extra boost, die duurt tot voorbij het maximumvermogen van 44 pk/9500 tpm. Dankzij de vlekkeloos schakelende zesbak kunt u hem ook prima in dat boostgebied houden, zodat u, indien gewenst, ook heel sportief kunt rijden. Deze transmissie is voorzien van een slipperkoppeling, die voorkomt dat het achterwiel blokkeert bij te abrupt terugschakelen. Het maakt allemaal dat deze RC 390 zich erg gemakkelijk laat rijden, terwijl hij toch meer dan genoeg power heeft om met dik 130 over de snelweg te cruisen en dan nog in te halen ook. En dan loopt hij ook nog 1 op 22.