Lexus GS450h
Als topmerk uit de Toyotastal kan Lexus bogen op een enorme ervaring in hybridetechniek. Het belang daarvan wordt steeds groter. In tegenstelling tot zijn voorganger is de compleet nieuwe GS-serie er alleen nog als ‘full hybrid’.
Tekst: Bart van den Acker | Video: Pim Schaaper
http://www.youtube.com/watch?v=2wkw0FQUHQ0
PRIJS vanaf € 62.750,- BIJTELLING 25%
oor wie op zoek is naar een zakensedan royaal boven de middenklasse, heeft de nieuwe Lexus GS450h op papier een ijzersterke propositie. De verhouding tussen vermogen (255 kW/345 pk totaal) en CO2-uitstoot, plus de daaraan gekoppelde fiscale voordelen, is voorlopig ongeëvenaard.
Prachtig, maar presentatie is ook belangrijk. En een keuze die telkens moet worden uitgelegd, is niet altijd een voordeel. De nieuwe GS-serie is beslist een keurig vormgegeven auto, maar wel een beetje anoniem; hij mist de ‘wow-factor’ van een aantal concurrenten. Ook ontbeert hij de vanzelfsprekendheid van de Duitse concurrentie.
Dat neemt niet weg dat de GS450h een fijne auto is, met name bij lange ritten of intensief gebruik. Hij rijdt heel comfortabel: met dank aan de afstemming van vering en schokdemping en de goede en veelzijdig verstelbare stoelen. De rest van het ruime interieur laat weinig te wensen over; fraai in afwerking en uitgebreide, maar doordachte instrumenten. Lexus’ eigen systeem voor de bediening van onder meer navigatie, audio en telefoon vraagt even gewenning, maar blijkt al snel handig en doordacht.
Het geluidscomfort is bij-zonder goed, wat natuurlijk ook te maken heeft met de hybride aandrijflijn. In die techniek heeft Lexus weer een forse stap gezet. De mogelijkheden om geluid- en emissieloos elektrisch te rijden zijn veel groter dan voorheen. Meedobberend op de stroom in druk stadsverkeer rijdt de GS450h vrijwel steeds elektrisch. Stationair draaien is er niet bij, wegrijden gaat ook elektrisch. Bij een rustige rijstijl moet je scherp luisteren om te horen wanneer de 3,5 liter V6-benzinemotor start en de aandrijving overneemt. Eigenlijk is die alleen hoorbaar bij fors accelereren, want ook op kruissnelheid op de snelweg is er alleen het geluid van de wind en de banden.
De hybride aandrijflijn is vooral toegepast om het verbruik drastisch te verlagen. Gemiddeld reed ik 1 op 12,5 en dat is netjes, maar het kan nog zuiniger. Het praktijkverbruik is bij een hybride nog veel sterker afhankelijk van de gebruiksomstandigheden dan bij een conventionele aandrijving. Ik reed vooral lange snelwegritten. Daarop is minder winst te behalen, want de benzinemotor is steeds aan het werk en de elektromotor neemt het zelden over. De Lexus excelleert juist in file- en stadsverkeer.
Conclusie: deze Lexus belooft een sterkere mededinger in de zakelijke klasse te worden dan zijn voorganger. Als de stijl van het merk en het ingetogen uiterlijk aanspreken, is dit een heerlijke gebruiksauto.