Mazda 6 Sportbreak

Ooit was Mazda een sterke speler op de markt voor zakelijke middenklasse-auto’s. Daarna leek Mazda het contact met die kopersgroep te verliezen. Met deze compleet nieuwe 6 gaat het merk het opnieuw proberen. De voortekenen zijn gunstig.

Tekst: Bart van den Acker

 

Aan het product zal het niet liggen. De nieuwe Mazda 6, die eerst als Sportbreak verschijnt en snel wordt gevolgd door een identiek geprijsde vierdeurs sedan, is een auto met veel kwaliteiten. Maar de concurrentie is zo enorm, dat Mazda elke koper wel moet ‘veroveren’. Dat zal niet simpel zijn.

De nieuwe 6, die ik dus reed als Sportbreak, is een heel moderne auto. Dat geldt zowel voor het uiterlijk als de techniek. Zoals veel hedendaagse auto’s zitten er verschillende lijnen in de vormgeving die geen enkele functie hebben. Het front, met een vrijwel verticaal staande grille, ‘kijkt nors’ naar andere verkeersdeelnemers. De zijruiten zijn vooral achterin opmerkelijk laag. Dat staat wel heel dynamisch, maar komt het uitzicht niet ten goede.

Prijs: vanaf € 28.990,-  VvAA Lease: vanaf  € 596,46  Bijtelling: 20%

In tegenstelling tot wat andere merken vaak doen, heeft Mazda voor de eerder uitgebrachte CX5 en deze 6 de complete onderhuidse techniek helemaal nieuw ontwikkeld. Het resultaat is bijvoorbeeld een heel fijne, soepele en stille motor. Mazda doet niet mee aan de downsizingtrend met kleine turbomotoren, maar kiest voor een optimaal afgestemde 2,0 liter. Daarvan bestaat een normale versie (met 107 kW/145 pk krachtig genoeg) en een GT-M die ik als testauto reed (121 kW/165 pk). Daar zit doordachte techniek omheen. Zo regenereert de 6 energie tijdens het remmen en gebruikt die voor diverse accessoires. De stop-startschakeling overtuigt met zijn flitsend snelle werking. Met volop gebruik van die techniek, plus cruise control en schakelindicatie, reed ik 1 op 13,8. Een 6 met de normale 2,0 liter kan rond 1 op 15 uitkomen en dat is een heel mooi resultaat voor een auto van dit formaat.

Mazda doet niet mee aan de downsizingtrend

Het interieur is keurig verzorgd. Op het fraai afgewerkte dashboard zit een niet zo grote display, die is verbonden met een centrale draai-/drukknop, een beetje Audi-achtig. Alles zit en werkt logisch en ook de voorstoelen mogen er zijn. De achterbank is wat plat en vlak. De bagageruimte, een van de aankoopargumenten voor een stationcar, valt qua omvang tegen. Met een inhoud van 522 liter zullen veel gebruikers er genoeg aan hebben, maar de meeste concurrenten hebben meer volume. Een bekend en héél handig Mazda-detail is de mogelijkheid om de rugleuningdelen van de achterbank om te klappen terwijl je zelf áchter de auto staat. Vering en schokdemping zijn stevig, maar niet overdreven hard, als je tenminste kiest voor de normale uitvoering en de normale wielmaat.

Conclusie: de Mazda 6 kan zich meten met zijn concurrenten. Doorslaggevend zijn wellicht het design, de verfijnde techniek en natuurlijk de uitstekende reputatie van het merk. 

 

Delen