Mercedes-Benz A-Klasse

In de hogere prijsklassen is Mercedes-Benz een van de best verkopende merken. Structurele groei is niet meer mogelijk. Reden waarom het merk tijdelijk uitwijkt naar de middenklasse. Het wapen dat in stelling wordt gebracht, is de nieuwe A-klasse.

Tekst: Bart van den Acker

 

Met zijn gelijknamige voorgangers heeft deze A-klasse niets te maken, in zoverre is hij compleet nieuw, maar hij heeft wel het nodige gemeen met de B-klasse. Die verscheen een klein jaar geleden en kwam al eerder in Arts en Auto aan bod. Beide klassen hebben hetzelfde motorenaanbod en ook de dashboards lijken op elkaar. De bediening van de airco zit ook bij de A-klasse te laag, de stengel links achter het stuur heeft te veel functies en de vaste, centrale display lijkt op het dashboard geplakt.

De positionering van de A-klasse is wel heel anders dan van de B-klasse. Met deze vrij compacte vijfdeurs hatchback hoopt Mercedes-Benz een jonger, trendgevoeliger publiek aan te spreken. Ik hoop van harte dat dit lukt. Op zich is het best een mooie en moderne verschijning, maar is hij nou zo veel anders dan veel andere merken? Als je die enorme ster in het front wegdenkt, is het dan nog steeds onmiskenbaar een Mercedes? Ik heb daar mijn twijfels over.

Prijs: vanaf € 28.995,-  VvAA Lease: vanaf € 584,62  Bijtelling: 20%

Van binnen is de A-klasse niet overmatig ruim. Op de achterbank kunnen volwassenen wel zitten, maar ze moeten diep bukken bij
het in- en uitstappen. Wie ruimte wil, kan beter voor de B-klasse kiezen.

Typisch Mercedes is de rust in het interieur tijdens het rijden, evenals het veercomfort – mits de auto niet op 18-inch wielen staat, zoals de testauto. Het past ook bij het merk dat er relatief veel aandacht is voor veiligheid.

Dit moet een ‘my first Benz’ worden

De A-klasse is de eerste in zijn klasse met standaard een systeem dat de afstand tot de voorligger in de gaten houdt en waarschuwt als die te klein wordt. Bovendien ‘ziet’ de A-klasse gevaarlijke situaties aankomen, waarschuwt de onoplettende bestuurder en ‘zet de remmen alvast klaar’: wordt het rempedaal aangeraakt, dan remt de auto maximaal. Dat kan net een kop-staartbotsing schelen.

Ik reed met de basis-benzinemotor, de A180 met 90 kW/122 pk, gekoppeld aan een ragfijn schakelende zesbak. Voor mij is die motor al sterk genoeg, al is de trekkracht bij lage toerentallen vrij bescheiden. Onder heel uiteenlopende omstandig-heden bereikte ik een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 14,5. Dat is anno nu voor een auto in deze klasse een keurige waarde, enkele jaren geleden was dit nog ondenkbaar.

Conclusie: met deze A-klasse heeft Mercedes-Benz eindelijk een model dat direct een jongere doelgroep aanspreekt, dit moet een ‘my first Benz’ worden. De auto heeft veel kwaliteiten, maar op voorhand is niet te bepalen of de A-klasse voor die taak trendy genoeg is.