Mercedes-Benz EQA

In de lijn elektrische EQ-types van Mercedes-Benz, is de EQA het meest compacte model. 

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Mercedes-Benz

De basis voor de EQA is de GLA, de meest compacte SUV-achtige in het normale programma. Uiterlijk onderscheidt de EQA zich onmiddellijk door een compleet afwijkend front, met onder meer een volledig gesloten grille. Aan de achterzijde valt een doorlopende, verlichte, rode lijn overdwars direct op.

Prijs vanaf € 49.995,- Bijtelling 12 procent

Het interieur is identiek aan dat van de GLA. Niettemin verdient ook de EQA een complimentje voor het fraaie, volledig digitale dashboard. De dame die reageert op het commando ‘Hey Mercedes’ woont ook hier in het dashboard. Die techniek gaat eveneens snel, want onze samenwerking ging alweer een stuk beter dan voorheen. Typisch Mercedes is overigens dat tal van functies op diverse manieren zijn te bedienen. De navigatie bijvoorbeeld tik je in, of je geeft een commando aan de dame, óf je zet voor vertrek een adres in de navigatie via de app (800 MB!) op een smartphone. Alleen jammer dat het na het instappen heel even duurt voordat het systeem vraagt ‘wilt u naar…?’

Heel fijn is dat intussen ook deze Mercedes bij een ingestelde bestemming naast afstand en aankomsttijd aangeeft hoeveel procent batterijcapaciteit er op dat punt over is. Dat varieert wel wat met het verbruik, maar ‘ik kan naar huis zonder tussentijds bijladen’, is een fijn idee. Of niet. De app liet overigens steken vallen. Instellen ‘morgen wil ik om 08.00 uur weg’ is simpel en dan zorgt het systeem ervoor dat de accu 100 procent is geladen. Mooi, maar het systeem slaat geen alarm als de laadpaal in kwestie toevallig niet werkt (!), waardoor je ’s morgens met een lege accu staat. Ritten en laadsessies worden ook pas met de nodige vertraging in de app zichtbaar en een seintje ‘hij is vol’ zou fijn zijn.

De accu van de EQA 250 meet een vrij riante 66,5 kWh. Even belangrijk is dat de EQA voor een auto van dit formaat best zuinig met z’n stroom omspringt. Met veel snelweg (100 km/u op cruisecontrol) kwam ik met gemak rond 20 kWh/100 km uit en met veel meer binnenwegen (max. 80 km/u) rond 18 kWh/100 km. Dat is heel netjes. Rekensom: 66,5 gedeeld door 20 is 3,3 ofwel 330 km actieradius. In de praktijk kwam ik nog verder, maar ook hier is de WLTP-opgave (426 km) een utopie: 350 km is heel realistisch. Minpuntje: er is geen vak om de laadkabel in op te bergen. Die ligt dus los in de relatief kleine bagageruimte (340 liter). De 140 kW-aandrijflijn is voor normaal gebruik royaal voldoende. 

De EQA is op de weg naar een échte Mercedes. Haal alle elektronica weg en in de basis is het vooral een heerlijke, rustgevende, ruime en comfortabele dienaar.  

Conclusie: de EQA maakt het makkelijk te wennen aan elektrisch rijden; het is in de basis al zo’n fijne auto. De ontwikkeling van elektrische auto’s gaat hard en de EQA is op dit moment de maatstaf in deze (prijs)klasse.

Delen