MG ZS EV

Wie de naam MG hoort, denkt waarschijnlijk niet aan een volledig elektrisch aangedreven SUV.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: MG 

Dat is wel even wennen: die andere betekenis van de merknaam. Destijds zijn de rechten op de merknaam MG in Chinese handen terechtgekomen. SAIC, één van de grote Chinese autoconcerns, gebruikt het al een aantal jaren op de thuismarkt. De ZS, in 2017 in deze vorm verschenen, is een middenklasse SUV. De elektrische versie daarvan – EV – wordt nu in ons land geïmporteerd. 

Prijs vanaf € 30.985 ,- Bijtelling 8 procent

In formaat komt de ZS ongeveer overeen met een Nissan Qashqai. Daarmee is het niet zo verwonderlijk dat de binnenruimte ook best royaal is: vier volwassenen passen er prima in. Met 350 liter inhoud is de bagageruimte niet zo overdadig. De ZS is in zijn hele voorkomen typisch Aziatisch: niet alleen qua formaat, vormgeving en proporties, maar ook qua indeling en afwerking van het interieur, dat netjes en degelijk is. De voorstoelen zitten heel behoorlijk, de achterbank heeft een opvallend zachte zitting. In uitrusting kom ik al helemaal niks te kort, maar ik reed wel in de iets uitgebreidere ‘Luxury’ (+ € 2.000,-) met onder meer een panoramadak, leren bekleding en een achteruitrijcamera. Gelukkig zijn veiligheidsondersteunende zaken als adaptieve cruisecontrol en automatisch stoppen voor voetgangers standaard op beide versies. 

De ZS rijdt prima. De zit is wat aan de hoge kant, maar dat hoort bij het soort auto. Het onderstel is prettig comfortabel. Er is keuze uit drie afstemmingen (Sport, Normal, Eco), maar deze worden niet vastgehouden, dus bij opnieuw starten moet ik die wederom kiezen. Hetzelfde geldt voor de mate van regeneratief remmen. De ZS EV is op kruissnelheid iets minder stil dan de meeste andere elektrische auto’s, maar dat is acceptabel. De kreunende bijgeluiden tijdens afremmen zijn minder prettig. 

Het interieur is netjes en degelijk

Voor veel potentiële kopers zal het relatief bescheiden formaat van de accu en daarmee de actieradius de ‘bottleneck’ zijn. Het elektriciteitsverbruik ligt in de praktijk meestal tussen 20 en 22 kWh/100 pk. Met 44,5 kWh maximaal in de accu ligt de reële actieradius tussen 200 en 220 kilometer. Wie alleen boodschappenritjes rijdt, kan hiermee wellicht uit de voeten.

Blijft de vraag: ‘wat koop ik eigenlijk?’ MG heeft tijd nodig om zich als merk – opnieuw  – te vestigen. Hoe is de kwaliteit op langere termijn? Is het merk er over vijf jaar nog? Hoe zal de restwaarde uitvallen? Al die vragen worden nu gepareerd met een vlijmscherpe vanafprijs. Een volwaardige, elektrische SUV voor minder dan bij andere merken een compacte elektrische auto kost.

Conclusie: behalve het logo MG is dit een compleet nieuw merk. De ZS EV biedt véél auto voor zijn prijs. Sterk aankoopargument, maar de bescheiden actieradius kan in negatieve zin doorslaggevend zijn.

Delen