Nissan Juke

Na tien jaar vervangt Nissan de Juke door een gelijknamig model met wederom een opmerkelijk uiterlijk.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Nissan

Er zijn van die auto’s die niet echt concurrenten hebben. Neem de Nissan Juke. Los van zijn design, dat hem onderscheidt van elk ander merk of type, is dit niet zomaar een compacte SUV. Nissan zelf betitelt de Juke als een compacte coupé crossover. Iets om niet te vergeten, want ik mag dus niet te
hard vallen over de wat krappe ruimte achterin.

Prijs vanaf € 24.390,- Bijtelling 22 procent

Dat gaat niet helemaal op voor de bagageruimte, want die blijft met 422 liter inhoud wel wat achter bij diverse concurrenten in de compacte SUV-klasse. De vloer van de bagageruimte is op twee niveaus te plaatsen en blijft zo nodig staan onder een hoek van ongeveer 45 graden. Voorin staan twee goede stoelen, met vaste hoofdsteunen, maar daarín zitten bij de testauto (duurste versie N-Design) kleine extra Bose-speakers voor muziek in bijna concertzaalkwaliteit.

Van achter het stuur is de carrosserie bijzonder lastig te overzien, maar gelukkig heb ik een prima achteruitrijcamera en zelfs een helicopterview, wat enorm helpt bij inparkeren.

Het dashboard is nogal druk, maar wijst over het algemeen zichzelf. Toch heb ik in elk geval bij déze Juke wel wat opmerkingen als het om de bediening gaat. Om de adaptieve cruisecontrol na een herstart op een snelheid vast te zetten, zijn liefst víér handelingen nodig. Dat is lastig en het leidt af.

Het navigatiesysteem heeft mijn leven evenmin vergemakkelijkt en dat zit ook puur in de instellingen. Spraakgestuurd de telefoon bedienen is bijvoorbeeld ondoenlijk. De keuze voor de ‘rijmodus Eco’ wordt niet vastgehouden en de aanduiding op het dashboard is zó klein, dat die heel snel wordt vergeten en dus overbodig blijkt.

Ik reed gemiddeld 1 op 15, dat is geen wereldrecord

Het is Nissan te prijzen dat de Juke is voorzien van allerhande actieve veiligheidssystemen, zoals automatisch stoppen voor obstakels. Dodehoekwaarschuwing is op zich ook prima, maar een totaal onnodige stuurcorrectie (!) nadat ik een auto ben gepasseerd en terugkeer naar de rechterbaan, leidt bij mij tot een schrikreactie en irritatie, plus onbegrip bij andere bestuurders. 

De Juke is met slechts één motor leverbaar, dat is een 1,0 liter driecilinderbenzinemotor met turbo (86 kW/117 pk). Meer keuzemogelijkheden zou prettig zijn. De driecilinder is mooi stil en de meeste gebruikers zullen ermee kunnen leven, maar het houdt niet over. In combinatie met de zeventrapsautomaat is hij vooral bij wegrijden vanuit stop/start (verkeerslicht) tamelijk traag. Ik reed gemiddeld 1 op 15, dat is geen wereldrecord en vele procenten onzuiniger dan de boordcomputer suggereert.

De Juke stuurt voldoende nauwkeurig, maar het onderstel reageert onaangenaam hard op kleine oneffenheden. 

Conclusie: de allesoverheersende eigenschap van de Juke is zijn uiterlijk. Wie hem niet mooi vindt, went er nooit aan en wie hem helemaal het einde vindt, zal alles accepteren. Dat neemt niet weg dat ik best de nodige kritiek heb. De prijzen zijn vergelijkbaar met de concurrentie. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*