Nissan Micra

Nauwelijks twee jaar na de introductie krijgt de Micra al een opfrisbeurt, met o.a. een compleet nieuwe motor.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Nissan

Die motor is ook meteen wel het belangrijkste, echte nieuws. Deze 1,0 liter driecilinder turbomotor omvat een aantal mooie technische constructies die hem zeer bij de tijd maken. Alles is gericht op meer souplesse en minder inwendige weerstand. Vooral dat laatste komt de verlaging van de van CO2-emissie ten goede en dát is het toverwoord van de huidige tijd. De maatstaf waarmee we die nieuwe motor vergelijken, is de 0,9 liter turbomotor die oorspronkelijk afkomstig is van Renault en in diverse modellen wordt toegepast. 

Prijs vanaf €18.990,- | Bijtelling 22 procent

Ongetwijfeld gaan we de door Nissan ontwikkelde nieuwe motor terugzien in allerhande modellen van de alliantie Renault-Nissan-Mit­subishi. De nieuweling levert 74 kW/100 pk, dat is ook 8 kW/10 pk meer dan de vorige en heeft 20 Nm meer trekkracht. Naast deze motor is er overigens ook een nieuwe CVT-automaat. Maar dit is allemaal theorie. In de praktijk is belangrijk dat die nieuweling inderdaad lekker soepel is en altijd ‘bij de les’. Hij reageert op elke beweging van het gaspedaal alsof hij een veel grotere motor heeft. 

De Micra is knap zuinig, maar zoals vaak varieert het verbruik enorm, afhankelijk van de omstandigheden. Ik heb 1 op 15 gereden, maar tijdens een rit ook ruim 1 op 20. Een gemiddelde van 1 op 17 à 18 is prima haalbaar. 

De Micra heeft verder een aantal detailwijzigingen ondergaan. Ik reed de nieuwe uitvoering N-Sport. Wat daar zo ‘sport’ aan is, ontgaat me, maar naast wat aardige uiterlijke accenten is het interieur in deze versie heel netjes afgewerkt. Wat opvalt, is dat de best fijne voorstoelen zó ver naar achteren kunnen dat ook mensen met heel lange benen er goed in kunnen zitten. Voor eventuele achterpassagiers is dit minder fijn, maar met vier volwassenen van normaal postuur gaat het nét. 

1 op 17 à 18 is prima haalbaar

Het nieuwe multimediasysteem is soms wat traag en niet alle functies werken intuïtief, wat ook geldt voor de boordcomputer. De bagageruimte zit met 300 liter inhoud in de middenmoot. De ruimte is wel opvallend hoog, waardoor er twee boodschappenkratjes op elkaar in passen.

De Micra stuurt mooi precies. Dat komt voor een deel door de grote lichtmetalen wielen met lage banden (standaard op de N-Sport en de topversie Tekna) en zoals altijd zorgt deze combinatie ervoor dat kleine oneffenheden erg hard aankomen bij de inzittenden. Het meest storend zijn echter de afrolgeluiden van de banden op het asfalt. Op ruw asfalt is dit bijna oorverdovend, maar ook op glad zoab vormt het een smet op het rijcomfort van de Micra.

Conclusie: De Micra is onveranderd een lekker eigenwijze, onderscheidend gelijnde compacte auto met een hoog kwaliteitsniveau. De nieuwe motor is een stapje vooruit qua ontwikkeling, mooi zuinig en met een lagere CO2-uitstoot dan andere auto’s in deze klasse.