Occasion van de buren
Zestig procent van alle auto’s die geïmporteerd worden, komt uit Duitsland. Niet verwonderlijk, want er hangt vaak een veel lager prijskaartje aan een Duitse occasion. Maar waar zitten de haken en ogen?
Tekst: MijnAutocoach/VvAA Beeld: Shutterstock
Op Nederlandse occasionsites worden tussen de 170.000 en 250.000 auto’s aangeboden; het aanbod op de populairste Duitse sites betreft ruim 1.400.000 occasions. Waarom zijn occasions bij onze oosterburen tot wel 30 procent goedkoper? Het antwoord: in Duitsland worden nieuwe auto’s niet belast (bpm).
Maar het importeren van een auto uit Duitsland brengt natuurlijk wel (andere) kosten met zich mee. Zo moet u de auto transporteren. U kunt hem zelf terugrijden, maar de gemakkelijkste manier is om gebruik te maken van een zogenaamde autoambulance. Het voordeel is dat de auto dan all-risk verzekerd is. Rijdt u hem zelf naar huis, dan is alleen een WA-verzekering mogelijk. Reken voor transport door een professionele partij op circa 0,75 euro per kilometer. Staat de auto in bijvoorbeeld Berlijn, dan bent u al snel tussen de 700 à 900 euro aan transportkosten kwijt.
Op bijna alle nieuwe auto’s in Nederland zit de Belasting voor Personenauto’s en Motorvoertuigen, de bpm. Ook bij het importeren van een gebruikte auto moet u een deel hiervan alsnog voldoen. De hoogte van deze rest-bpm is afhankelijk van de CO2-uitstoot en de staat van de auto. Als vuistregel geldt: vanaf een budget van 15.000 tot 20.000 euro wordt het meestal pas interessant om een auto te importeren. Hoe duurder de auto, hoe groter het voordeel over het algemeen is. Wilt u alles zelf doen en niet uitbesteden aan een professionele partij, dan kan het ook bij een geringer budget lonen om een gebruikte Duitse auto te importeren.
Voordat een auto in Nederland de weg op mag, moet deze gekeurd worden door de RDW. Daar wordt gecontroleerd of de auto gestolen is, en of de buitenlandse APK overgenomen kan worden. De auto wordt nu officieel toegevoegd aan het Nederlandse kentekenregister. De kosten voor deze keuring bedragen ongeveer 100 euro.
Opties controleren
Wanneer u op zoek bent naar een andere auto zijn er vast bepaalde opties die u belangrijk vindt. Denk aan parkeersensoren voor én achter, een verstelbare lendensteun, enzovoort. Controleer vooraf goed of de auto daadwerkelijk over de gewenste opties beschikt. Ga hierbij niet alleen af op de uitvoering (zoals ‘BusinessLine’): de Duitse versie kan namelijk afwijken van de Nederlandse.
U wordt waarschijnlijk niet direct warm van een ex-huurauto. De uitdrukking ‘don’t be gentle, it’s a rental’ is niet zonder reden zo bekend. Toch kan het interessant zijn om een voormalige huurauto te importeren, vooral wanneer deze een lage tellerstand heeft. Het grote voordeel zit hem in de bpm. Die wordt grotendeels gebaseerd op de huidige waarde van de auto. De Belastingdienst hanteert een aantal waardeverminderende factoren. Wanneer een auto als huurauto gebruikt is, wordt dit gezien als waardeverminderende factor. Ook als de auto nog als nieuw is. Het feit dat het een huurauto geweest is, is genoeg. Resultaat: een lagere (rest-)bpm.
Specifieke aandachtspunten
‘Auto’s worden steeds betrouwbaarder’ is een veelgehoorde uitspraak. Dat wil helaas niet zeggen dat u geen verkeerde auto meer kunt kopen. Vroeger was er een duidelijk onderscheid tussen betrouwbare en onbetrouwbare automerken. Tegenwoordig zijn het meer bepaalde onderdelen die bekendstaan als storingsgevoelig. Beschikt een auto nog over fabrieksgarantie, dan is er natuurlijk niets aan de hand. Valt deze er net buiten, dan heeft u pech. Natuurlijk hoeft u een auto er niet voor te laten staan, maar het is wel verstandig om hier vooraf informatie over in te winnen.
Een auto die minder dan 3.000 kilometer heeft gereden en/of jonger is dan drie maanden, wordt door de Belastingdienst als nieuw aangemerkt voor de btw. Dit betekent dat als u de auto particulier koopt, u boven op de buitenlandse btw ook nog 21 procent Nederlandse btw moet betalen. Daarnaast bestaat er bij import ook nog de regel dat wanneer een auto minder dan 6.000 kilometer heeft gereden en/of jonger is dan zes maanden, de volledige bpm, zonder recht op korting, moet worden betaald. Vanaf 2010 is de bpm (deels) gebaseerd op de CO2-uitstoot van een auto. Zorg ervoor dat u bij een berekening altijd de juiste CO2-uitstoot-uitstoot hanteert; wanneer u een te lage uitstoot hanteert, kan het zijn dat u zomaar duizenden euro’s meer moet betalen na controle door de Belastingdienst.
Niet elke koerslijst voor de berekening van de rest-bpm is overigens door de Belastingdienst goedgekeurd. Let hier goed op voordat u aan het rekenen slaat, want anders kan goedkoop zomaar in duurkoop eindigen.
En hoe zit het met het wel of niet kopen van een tweedehands diesel? Door de ‘sjoemeldieselaffaire’ en de komst van steeds meer dieselvrije zones in Duitsland zijn de prijzen van dieseloccasions snel gedaald. Kopers moeten er rekening mee houden dat ze in de toekomst ook in Nederland bepaalde gebieden niet meer in mogen. En de restwaarde komt waarschijnlijk lager uit dan bij een auto op benzine. Zowel in Duitsland als Nederland rijden nog diesels met ‘sjoemelsoftware’. In totaal gaat het om 200.000-300.000 auto’s. Tot op heden is het niet verplicht om de software te laten updaten (kosteloos). Laat u dit wel doen, dan bestaat de kans dat het motorvermogen met 10 procent afneemt. Het is daarom aan te raden om (ook) bij overweging van een dieselaankoop deskundig advies in te winnen.
Dit is een ingekorte versie van een eerder verschenen VvAA-nieuwsbriefserie over het onderwerp ‘een auto importeren’.