One-stop-shop op Amsterdam Centraal

Apothekers Swie Oei en Omid Mehrani en huisarts Eric Cambridge zijn een medische one-stop-shop gestart op Amsterdam Centraal Station. Het drietal richt zich op forensen, toeristen en omwonenden. “Wij geloven in lokaal ondernemerschap.”

Tekst: Martijn Reinink

Omid Mehrani en Swie Oei (beiden 37) kennen elkaar van de farmacieopleiding in Utrecht. Inmiddels wonen en werken beiden al jaren in Amsterdam, waar ze eigen apotheken runnen. “Het is een uitdaging om in deze tijd een eigen apotheek te hebben”, zegt Oei. “Er sluiten er meer dan dat er nieuwe bijkomen. Maar wij onderzoeken graag andere mogelijkheden.”

Dat heeft geleid tot Amsterdam Central Doctor & Pharmacy, zoals de apotheek-drogisterij-huisartsenpraktijk-combinatie aan de noordwestzijde van de IJ-hal heet. Oei: “Op veel grote Europese stations bestaat dit concept al jaren.” Dat in Den Bosch en Den Haag eerder soortgelijke initiatieven niet van de grond kwamen, benauwt de apothekers geenszins. “Ons one-stop-shop-model is niet te vergelijken met die initiatieven. En Amsterdam is qua toeristen en forensen ook niet te vergelijken met die plaatsen.”

Het concept moet met name forensen en toeristen bedienen

Vijf jaar geleden al benaderden Oei en Mehrani de NS, die destijds bezig was met de inrichting van de IJ-hal. “Ze vonden onze plannen interessant. Daarop hebben wij het concept verder vormgegeven.” Eric Cambridge, huisarts met een praktijk in de Jordaan, voegde zich bij de twee apothekers. “Eric gelooft net als wij in lokaal ondernemerschap. En hij heeft veel ervaring met de dynamische populatie in Amsterdam.”

Met het concept willen de zorgprofessionals met name forensen en toeristen bedienen. “Deze groepen willen snelheid en gemak”, zegt Oei. “We hanteren ruime openingstijden: doordeweeks van 7.30 tot 21.00 uur en in het weekend van 10.00 tot 20.00 uur. Afspraken en registratie zijn voor zowel apotheek als dokter niet nodig. Via Dr. Robot, een medicijnautomaat,  kan men 24/7 recepten ophalen zonder wachttijden. Pijnstillers, de morning-afterpil en babyvoeding zijn altijd voorradig in deze automaat. Dat is ook voor omwonenden handig. Uit eigen ervaring weet ik dat je midden in de nacht verlegen kunt zitten om babyvoeding. Verder hebben we voor hotelgasten in Amsterdam een medicijn delivery service.”

Pr- en retailbureau

Het verdienmodel is niet alleen geënt op het health care-gedeelte. “We verkopen ook belevingsproducten”, zegt Oei. “Zoals geurkaarsen, detoxtheeën en beauty-producten. We richten ons niet alleen op mensen met een zorgvraag, maar ook op mensen die op de trein wachten of die snel een cadeautje nodig hebben. De meeste apotheken doen wel iets aan verkoop, maar zijn behoudend ingericht. Wij hebben gekozen voor een luxe, open uitstraling.”

121624-01Voor de inrichting hebben ze een beroep gedaan op een retail-adviesbureau. “We wilden niet vervallen in een traditionele inrichting. Zo’n bureau houdt bijvoorbeeld rekening met de looplijnen van klanten.” Ook hebben ze een pr-marketingbureau in de arm genomen. “In dat opzicht willen we ook vernieuwend zijn”, legt Oei uit. “We hebben bewust gekozen voor een pr-bureau dat zich niet op de zorg richt. Dat is waardevol gebleken. Neem een blog op de site van het tijdschrift Linda, populair onder de beauty- en lifestyledoelgroep, daar hadden wij zelf nooit aan gedacht.”

Sinds augustus is Amsterdam Central Doctor & Pharmacy geopend. “We zijn tevreden met de start en hebben vertrouwen in de toekomst”, zegt Oei. “Vanuit de farmaceutische hoek is er de nodige scepsis. Terwijl ondernemers die we spreken, niet-farmaceuten, juist geloven in het concept op deze locatie. Dat doen we zelf ook, met volle overtuiging. Hopelijk blijkt over vijf jaar dat we gelijk hadden.”

Delen