Online fraude

Cybercriminelen gaan steeds gewiekster te werk. Waardoor ze nog meer slachtoffers maken en almaar hogere bedragen buitmaken. Dat blijkt uit cijfers van de Fraudehelpdesk. 

Tekst: Martijn Reinink | Beeld Shutterstock

Waar in de eerste helft van 2019 zeven meldingen van ‘spoofing’ binnenkwamen bij de Fraudehelpdesk, waren dat er in de eerste zes maanden van dit jaar maar liefst 162. De totale schade: ruim 1,5 miljoen euro. 

Ook de afdeling Juridisch Advies en Rechtsbijstand van VvAA ziet een stijging in het aantal leden dat zich meldt na digitaal te zijn opgelicht. “Maar dan is het kwaad al geschied”, zegt Mark Benning, juridisch adviseur bij VvAA. “Banken worden hiervoor niet aansprakelijk geacht en wij kunnen helaas ook niets meer betekenen voor gedupeerde leden. We kunnen alleen waarschuwen om te voorkomen dat anderen in een dergelijke situatie belanden.”

‘Steeds meer slachtoffers’

Onder ‘spoofing’ wordt het vervalsen van kenmerken verstaan, met als doel het aannemen van een valse identiteit. Deze zomer kwamen bij de Fraudehelpdesk bijvoorbeeld veel meldingen binnen over sms’jes en mailtjes die van DigiD afkomstig lijken te zijn, waarbij wordt gevraagd in te loggen via een link. Maar DigiD stuurt nooit een e-mail of sms met een link. Ook uit naam van de Belastingdienst sturen oplichters valse berichten: men dreigt in een e-mail dat ‘de gerechtsdeurwaarder zal overgaan tot executoriale beslaglegging’ als een zogenaamde belastingschuld niet onmiddellijk, via een iDEAL-betaling, wordt voldaan. 

Telefoonspoofing

Naast deze ‘e-mailspoofing’ lijkt ‘telefoonspoofing’ eveneens aan een opmars bezig. Oplichters doen zich aan de telefoon voor als een medewerker van de bank en trachten de beschikking te krijgen over de computer of de banktegoeden. “Bij controle van het telefoonnummer blijkt het nummer zelfs te kloppen”, zegt Benning. “Maar bedrijven of banken zullen niet vragen om toegang tot de computer of om bedragen op andere bankrekeningen over te maken. Wie met zo’n verzoek geconfronteerd wordt, kan het beste gewoon ophangen. Ook bij twijfel. En anders vragen om een schriftelijke bevestiging van het verzoek, uiteraard zonder gehoor te geven aan dat telefonische verzoek en zonder verdere (persoons)-

gegevens met de beller te delen. Neem vervolgens zelf contact op met de partij die zou hebben gebeld, door bijvoorbeeld te bellen met het bekende nummer van het betreffende bedrijf.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*