Opel Corsa

Al ruim dertig jaar is de Opel Corsa een topper in de compacte klasse. Het laatste model is helemaal nieuw en toch direct herkenbaar. Mét een fantastische motor.

Tekst: Bart van den Acker

 

 

Net als bij de vorige generatie zijn de drie- en vijfdeurs modellen onderling sterk verschillend. De sportief gelijnde, coupé-achtige driedeurs is bestemd voor singles of kinderloze paren. De kopers van de vijfdeurs zijn waarschijnlijk een levensfase verder, met een of twee kleintjes op de achterbank. Voor hen is het achterin ruim genoeg; voor volwassenen is het wat krap.

04-2015p074aPrijs vanaf €  13.995,-  VvAA Lease vanaf € 366,20  Bijtelling 14-20%

De bagageruimte heeft een voor deze klasse normale maat (285 liter), maar is simpel afgewerkt. Wel vreemd dat de achterbankleuning uit één stuk bestaat, dat kom je niet veel meer tegen. Voorin is de Corsa ruim genoeg voor deze klasse. De stoelen zitten goed, maar de zittingen zijn wat kort. Afwerking en materiaalkeuze van het dashboard zijn oké, alles is goed overzichtelijk en de bediening is logisch. Een minpuntje is dat de handbediende airco er niet in slaagde me warme voeten te geven, terwijl het buiten maar net onder nul was.

De Corsa is er in – typisch Opel – liefst 45 versies

De Corsa staat op een compleet nieuw ontwikkeld onderstel. Hij is stevig-comfortabel en rijdt prima. Ik word alleen niet vrolijk van de doodse besturing, die een beetje aanvoelt als het stuur van een computerspelletje. Het kan nog gekker: druk op de knop ‘City’ en je kunt het stuur met één vinger rondzwiepen. Misschien vindt iemand dat handig bij inparkeren, maar dat kan ook prima zonder die extra stand. De ‘parkeerpiepers’ zijn te fanatiek en gaan al in standje paniek als ik nog 20 cm over heb.

De Corsa is er meteen in liefst 45 versies – typisch Opel –, maar met een (nog) beperkte keuze aan motoren. De diesel met automaat komt dit jaar nog in aanmerking voor 14 procent bijtelling. Veruit de meeste kopers zullen kiezen voor de 1,0 liter benzinemotor, een driecilinder met turbo. Zo’n constructie zien we ook bij andere merken, maar bij Opel is dit een nieuwe ontwikkeling, waarbij die motor is voorzien van een zogenaamde ‘balansas’. Die zorgt ervoor dat de motor indrukwekkend stil en trillingsvrij zijn werk doet. Er zijn twee specificaties, ik reed de minst sterke (66 kW/90 pk) en ben ervan overtuigd dat die voor het gros van de Corsa-kopers krachtig genoeg is. De zes-versnellingsbak werkt prima. Het door mij gerealiseerde verbruik is vertekend, omdat ik de Corsa precies in dat ene weekje met vrieskou reed. Ik kwam desondanks aan 1 op 16,5; onder ideale omstandigheden is 1 op 18 wel haalbaar. Dat is mooi zuinig, zelfs voor deze klasse.

Conclusie: de nieuwe Opel Corsa is een beetje de doorsnee-auto in deze klasse. Ik heb wat detailkritiek, maar de werkelijk fantastische nieuwe motor maakt veel goed. De prijzen zijn ook goed gekozen, al is het verschil tussen de absolute basis en een wat meer aangeklede Corsa fors.

Delen