Opel Zafira Tourer

De eerste twee generaties van de Opel Zafira zijn zeer succesvol geweest. Deze derde generatie krijgt de toevoeging ‘Tourer’. Hij is niet alleen groter – dus (nog) ruimer – maar ook zwaarder en duurder. De vraag is of dat hem aantrekkelijker maakt dan zijn voorgangers.

Tekst: Bart van den Acker | Video | Pim Schaaper

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=2GrPrwM4G5o&w=530]

PRIJS vanaf € 28.495,- | VvAA LEASE vanaf € 585,- | BIJTELLING 25%

De nieuwe Zafira is standaard geen zeven- maar een vijfzitter. Een opmerkelijke keuze van Opel, want dit was een onderscheidende eigenschap van de eerdere modellen. Blijkbaar zijn er minder grote gezinnen. Twee ingenieus wegklapbare stoelen in de bagageruimte zijn nu een optie van € 895,-.

Als rechtgeaarde MPV is de Zafira bij uitstek een familieauto. Troefkaarten zijn dan ook ruimte en flexibiliteit. De drie stoelen van de tweede zitrij zijn afzonderlijk in de lengterichting te verschuiven. De zitting en rugleuning zijn wat vlak, maar tieners of zelfs volwassenen zitten hier al best ruim. Bijzonder is de ‘truc’ met de middelste stoel. Met de rugleuning plat komen twee enorme armsteunen tevoorschijn en ruimte om de twee buitenste stoelen naar achteren, maar ook naar het midden van de auto te schuiven. Op die zitplaatsen zitten volwassenen als een vorst.

De ruimte tussen de voorstoelen is ook slim benut. Een verschuifbare armsteun is tevens opbergvak. Daaronder zitten twee bekerhouders. Die kunnen worden weggeschoven, waardoor opnieuw een diep opbergvak vrijkomt. Ook is er bergruimte in de portieren en onder de voorstoelen. Dat laatste is mogelijk door de hoge zitpositie. Sommige bestuurders vinden die hoogte prettig, maar niet iedereen. Wie klein is, moet de Zafira in ‘klimmen’, en zijdelingse bewegingen van de carrosserie worden door de hoogte extra sterk gevoeld. Bij de testauto is dat ondervangen door een sportonderstel. Dat gaat het overhellen tegen, maar maakt de verwerking van oneffenheden nodeloos oncomfortabel.

Het uiterlijk van de Zafira oogst opvallend veel bewondering; de vormgeving sluit aan bij andere recente, eveneens zeer geslaagde Opels. De schaalvergroting van het model betekent wel dat je steeds het gevoel hebt met een zware – en onoverzichtelijke – auto op pad te zijn. De elektrisch bekrachtigde besturing is rond de rechtuitstand heel licht en direct. Dat vraagt gewenning: gewoon het stuur recht houden!

De Zafira is er met twee benzinemotoren, twee diesels, en een motor op aardgas. Door het aanzienlijke rijklare gewicht verwacht ik dat de lichtste benzinemotor er hard voor moet werken. Ik reed de sterkste diesel, die met gemak 1 op 15 haalde. Dat is netjes, gezien formaat en gewicht van de Zafira.

Conclusie: tevreden eigenaren van de vorige Zafira vragen zich af wat de zin is van de schaalvergroting van dit nieuwe model. De bomen groeien al lang niet meer tot in de hemel. Meer dan voorheen zal Opel met deze Zafira nieuwe klanten moeten aanspreken.

Delen