Peugeot 108

De 108 is, net als de Citroën C1, nauw verwant aan de Toyota Aygo. Toch verschilt het drietal onderling sterker dan voorheen. Daarnaast gebruiken de Franse merken een eigen motor. 

Tekst: Bart van den Acker

 

Veel sterker dan voor- heen zijn de kleinste modellen van Peugeot, Toyota en Citroën onderling te onderscheiden. De C1 is best leuk en eigenwijs, maar vooral de 108 van Peugeot vind ik heel geslaagd. Het is, in tegenstelling tot de 107, zo’n sympathiek, echt ‘Peuzjootje’, net als de 205 en 206. Hoewel de 108 maar 3,5 cm langer is dan de 107, lijkt het ook méér auto, maar dat is dus vooral optisch bedrog. Peugeot biedt kopers (m en vooral v!) volop gelegenheid de auto naar eigen smaak aan te kleden. Zo zijn er combinaties voor een tweekleurige uitvoering beschikbaar en af-fabriek grote decoratie-stickers. Wel blijft het allemaal stijlvol en dat past ook bij het merk.

11-2014p068Prijs vanaf €  13.940,-  VvAA Lease vanaf € 299,97  Bijtelling 20%

Persoonlijke ‘touches’ zijn ook in het interieur mogelijk. Onder meer voor het dashboard zijn delen van glanzend kunststof beschikbaar. In de testauto waren die glanzende delen wit, wat als nadeel heeft dat ze enorm spiegelen in de zijruiten. Dat vind ik storend. Het interieur is verder vrij sober en identiek aan wat ik ken uit de  Toyota Aygo.

Handig is dat de instrumenten meebewegen als het stuur wordt versteld. De ruimte in het interieur is bescheiden, achterin is het voor volwassenen krap. Bij een driedeurs is de bereikbaarheid van de achterbank erg lastig. Kinderzitje? Kies dan een vijfdeurs. De dure uitvoering (‘Allure’) die ik reed, lijkt te beschikken over cruise control, maar dat is niet zo. Het is slechts een ‘limiter’, die op een zelfgekozen snelheid kan worden gezet. Je kunt dan gas geven zoveel je wilt, maar harder rijdt de auto niet. Dit betekent wel dat ik steeds gewoon mijn voet op het gas moet houden, in tegenstelling tot bij de echte cruise control.

Dit is zo’n sympathiek echt Peuzjootje

Peugeot en Citroën bieden beide een 1,2 liter driecilinder (60 kW/82 pk) uit eigen productie. De testperiode heeft me niet echt overtuigd van de meerwaarde van die motor. Hij klinkt een beetje rauw en heeft weinig trekkracht bij lage toeren. Dat is vooral in stadsverkeer nog weleens vervelend, als je bijvoorbeeld in de tweede versnelling net ‘stapvoets’ een scherp hoekje wilt maken. De prestaties zijn in de dagelijkse rijpraktijk niet voelbaar beter dan in het geval van de 1.0, die alle drie de merken ook leveren. Het brandstofverbruik verschilt ook niet noemenswaardig. Ik reed met de 108 1.2 gemiddeld 1 op 18,9, dat is zelfs een haartje zuiniger dan destijds met de Aygo, maar dat was een wat ongunstig cijfer.

Conclusie: de 108 gaan we, net als de C1 en de Aygo, vast weer heel veel zien. De 1,2 liter motor vergroot wel de keuze, maar hij voegt niet veel toe aan wat de 1.0 biedt. Het prijsverschil van Ä 1400,- tussen identieke uitvoeringen is daardoor niet te verdedigen. 

Delen