Toyota Aygo

Al negen jaar behoren de vrijwel identieke Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107 tot de bestsellers in Europa. Met de nieuwe Aygo lijkt het erop dat Toyota meer een eigen koers gaat varen.

Tekst: Bart van den Acker

 

Technisch gezien zijn er nog steeds veel overeenkomsten tussen de Toyota Aygo en zijn Franse equivalenten, die alledrie afkomstig zijn uit dezelfde fabriek in Tsjechië. Qua uiterlijk gaat de nieuwe Aygo zich nu van de andere twee onderscheiden. De gestileerde ‘X’ in het front maakt ’m herkenbaar, de oplopende zijruitlijn en andere details doen de rest. Grappig is dat de namen van de verschillende uitvoeringen ook aan die ‘X’ refereren, zoals x-cite of x-clusive.

09-2014p071Prijs vanaf €  9695,-  VvAA Lease vanaf € 259,82  Bijtelling 14%

Toyota biedt kopers volop mogelijkheden om uiterlijk en interieur naar eigen smaak aan te passen. Voor die ‘X’ en verschillende andere vlakken zijn kunststof paneeltjes leverbaar, waarmee uiteenlopende kleurcombinaties kunnen worden gemaakt. Het aardige is dat die paneeltjes er ook weer vanaf kunnen.

De nieuwe Aygo heeft onderhuids veel gemeen met zijn voorganger. Zo is de wielbasis (afstand voor/achterwielen) exact gelijk en de binnenruimte dus ongewijzigd. Vier volwassenen in de auto vraagt om bijzonder veel inschikkelijkheid, maar een kinderzitje of niet te grote kinderen op de achterbank gaat prima.

Het dashboard is heel eenvoudig. Mooi is dat het instrumentarium meebeweegt als het stuur in hoogte wordt versteld, waardoor het zicht op de tellers optimaal blijft. De bagageruimte is 30 liter groter dan voorheen, maar nog steeds kleiner dan bij veel concurrenten. De 1,0 liter driecilinder motor is iets gemoderniseerd, maar in wezen nog hetzelfde. Door die aanpassingen aan de motor en de lagere luchtweerstand daalde de officiële CO2–uitstoot (van 99 naar 88 g/km), terwijl vermogen en trekkracht een klein beetje stegen. Dat leidt tot een iets gunstiger praktijkverbruik. Ik reed 1 op 18,5, wat een fractie zuiniger is dan met de ‘oude’ Aygo.

Op de weg is de Aygo heel nadrukkelijk een kleine auto. De motor is niet bijzonder stil, hij stuurt en schakelt wel fijn, maar de afstemming van het onderstel is erg stevig. Vooral kleinere oneffenheden, zowel een klinkerweg als dwarsrichels van viaducten in snelwegen, worden flink aan de inzittenden doorgegeven. Er zijn concurrenten die dit echt fijner doen. Interessant te weten is ook dat Toyota met het programma ‘Op Maat’ een financieringsmogelijkheid biedt – géén leasevorm – waardoor al voor een scherp maandbedrag een nieuwe Aygo kan worden gereden. Het minimumtarief bedraagt € 129,-, maar bij uitbreiding met optionele extra’s wordt dat al héél snel meer.

Conclusie: de Toyota Aygo heeft de nodige kwaliteiten in huis, waaronder een zeer hoge score als het gaat om betrouwbaarheid. Het aanbod en niveau van de concurrentie liggen wel veel hoger dan negen jaar geleden. Dus of deze Aygo onderscheidend genoeg is om een even groot succes te worden als het vorige model, is afwachten.

 

Delen