Peugeot 208

Na de succesvolle 205 en 206 kon Peugeot niet overtuigen met de 207. Maar nu is er de 208. Een aansprekende, sympathieke, typische Peugeot die ook nog eens redelijk zuinig rijdt.

Tekst: Bart van den Acker | Video: Pim Schaaper

http://www.youtube.com/watch?v=eIlCX7aD-9w

PRIJS vanaf € 13.290,- | VvAA LEASE vanaf € 279,99,- | BIJTELLING  14/20 %

r zijn twee aspecten waarin de 208 zich duidelijk onderscheidt van zijn concurrenten en voorgangers: grootte en gewicht. Ik ben gewend dat nieuwe modellen steeds groter worden, maar de 208 is juist compacter dan de 207. Bovendien is het nieuwe model, afhankelijk van de uitvoering, tot ruim 100 kg lichter. Dat scheelt in verbruik, houderschapsbelasting én in handelbaarheid.

Een bijzonderheid van de 208 is de afwijkende opstelling van het stuur en de dashboardinstrumenten. Het stuur is veel kleiner dan in andere auto’s. Dat heeft alleen maar voordelen. Als er echt gestuurd moet worden, zijn de bewegingen van mijn handen gewoon kleiner. Dat went snel en daardoor voelt de 208 bij parkeren, manoeuvreren en bochtjes draaien heel wendbaar en compact aan. Het kleine stuur, dat een platte onderkant heeft, zorgt voor extra beenruimte voor de bestuurder. Ook heeft de auto een hoge zit waardoor de instrumenten niet dóór maar óver het stuur afgelezen kunnen worden. Die instrumenten staan ook wat hoger op het dashboard. Dat komt de veiligheid ten goede, omdat de bestuurder zijn blik minder lang van het verkeer hoeft te halen. Slim!

De 208 overtuigt met zijn uiterlijk. Er zitten de nodige leuke details in de vormgeving, wat de 208 net iets speelser maakt dan zijn concurrenten. Compacte Peugeots zijn altijd heel populair onder vrouwen. Veel exemplaren zullen dan ook als tweede auto worden gebruikt. De zitruimte achterin is prima voor kinderen, maar voor volwassenen is het daar wel wat krap.

Later dit jaar verschijnt er een serie nieuwe, zeer zuinige motoren in de 208, waaronder BPM-vrije benzine- en dieselversies. Die zullen ook zijn voorzien van een stop-startsysteem, een techniek die in de testauto (1,6 topversie) tot mijn verbazing ontbreekt. Ook is de 208 er niet als zesbak. Jammer, want een zesde versnelling zou bij kruissnelheid het nogal sterke geluidsniveau in het interieur positief kunnen beïnvloeden.

Het brandstofverbruik is een pluspunt van de 208. Ik reed, met vol gebruik van cruise control en schakelindicatie, gemiddeld bijna 1 op 14. Netjes, dat belooft veel voor die echt zuinige versies.

De 208 heeft een stevig afgestemd veercomfort maar heeft wel wat moeite met kleine oneffenheden. Zelfs de witte kunststofstrepen op het wegdek zijn in het interieur voelbaar.

Conclusie: de 208 is een auto met persoonlijkheid. Op alle criteria die er werkelijk toe doen, presteert hij goed. Gewoon een heel fijne auto in de omgang. Die gaan we de komende tijd veel zien op de weg!

Delen