Range Rover Velar

In de subtop van de SUV’s was het merk Range Rover niet vertegenwoordigd. Die omissie wordt ingevuld door deze nieuwe Velar.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Range Rover

 

Range Rover heeft een sterk DNA, waardoor niemand naar het merk van de Velar hoeft te raden. De Range Rover Velar is modern, strak, imposant en, als ik even subjectief mag zijn, gewoon heel mooi. In die stijl sluit hij aan bij de compactere Evoque. Ziehier de missie van de Velar: wie vanuit een Evoque een klasse hoger wilde, kon niet bij het merk terecht. Nu kan dat wel.

Prijs vanaf € 73.800,- Bijtelling 22 procent

Achter het stuur voelt de Velar aan als een grote en zware auto. Klopt, dat ís hij ook, met een breedte van ruim twee meter en een gewicht van ruim 1800 kg. De Velar is vanbinnen dan ook heel ruim en heeft minimaal 673 liter bagageruimte.

Even fraai als het exterieur is het interieur, met mooie materialen en details en een prachtige afwerking. De twee grote, centrale touchscreens boven elkaar ogen fraai. De onderste zit wel erg laag en het is niet aan te raden die onder het rijden te bedienen. De afbeelding van een Engelse telefooncel voor mijn iPhone kan ik als grapje wel waarderen, maar niet duidelijk is wat ik waar moet bedienen. Sterker nog: mijn telefoonlijst kan ik op beide schermen tevoorschijn halen. De navigatie werkt naar actuele maatstaven wat omslachtig.

De bediening van de automaat met een draaiknop ken ik van Jaguar, maar ach, dat is toch familie. De voorstoelen zitten vorstelijk. Vooral met de afstemming van de luchtvering op ‘Comfort’ of ‘Eco’ is de Velar ook echt heel comfortabel. Alleen kleine oneffenheden worden soms niet fijn verwerkt, zoals dat vaak gebeurt met luchtvering.

Het programma telt liefst vijftig uitvoeringen

Het programma telt liefst vijftig (!) uitvoeringen, met zes verschillende motoren (3x benzine en 3x diesel). Alle versies mogen een aanhangwagen van 2,5 ton trekken. Ik reed de middelste diesel (2,0 viercilinder, 177 kW/
240 pk), die ruimschoots krachtig genoeg is voor normaal gebruik. Helaas klinkt deze motor vaak wat rauw, maar op kruissnelheid is hij wel stil. Standaard is een voortreffelijk werkende achttraps automatische transmissie.

Ik reed 1 op 13,4. Dat is best netjes, maar gevoelsmatig ‘schreeuwt’ de Velar om een mooie hybride-aandrijflijn. Misschien dat die nog komt.

Mijn grootste ergernis betreft het systeem voor rijstrookcorrectie. Door de breedte van de auto kom
je al snel in de buurt van een witte lijn. De hele auto vibreert dan en dat ontgaat ook de passagiers niet. Dus zet ik het systeem uit, waardoor het zijn doel voorbijschiet. Ook is het niet van deze tijd dat adaptieve cruise control in zo’n auto niet standaard is.

Conclusie: de Velar zal vooral bij merktrouwe kopers in de smaak vallen. Het is een voorname, mooie auto, met veel comfort en ruimte. Zoals elke Range Rover is de Velar ook een stijlstatement.