Renault Arkana
Veel automerken willen in allerlei klassen aanbod hebben. Renault introduceert om die reden de Arkana.
Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Renault
De Arkana is een SUV Coupé, een vorm die we bij andere merken vooral in duurdere segmenten zien. De technische basis is afkomstig van de Captur, maar dan met een acht centimeter grotere wielbasis. Dat leidt tot een aanzienlijke binnenruimte: vier volwassenen van normaal postuur, dat gaat prima. Wel even diep bukken bij het instappen achterin, want ja, die coupé-daklijn hè?
De bagageruimte bedraagt een riante 480 liter, met een op twee hoogtes te plaatsen vloerplaat. Voorin staan twee prima voorstoelen, met daartussen een verschuifbare armsteun. We kijken naar een modern, mooi vormgegeven en afgewerkt dashboard. Het is even zoeken voordat ik thuis ben in alle functies in het volledig digitale instrumentarium. Ik vind het onhandig dat de relatieve afstand die de adaptieve cruisecontrol aanhoudt na elke keer starten opnieuw moet worden ingesteld. Nu zijn er drie handelingen nodig om op kruissnelheid de cruisecontrol te activeren. Het centrale display vraagt eveneens een verkenningstocht. Handig en van oudsher typisch Renault, is de ‘afstandsbediening’ van het audiosysteem rechts achter het stuur. Niet fijn is dat de parkeersensoren veel te snel in de paniekstand gaan.
Opmerkelijk dat Renault de Arkana levert in vier uitvoeringen, maar met slechts één aandrijflijn; keuze is er niet. De krachtbron is een 1,6 liter benzinemotor in combinatie met een flinke elektromotor. Samen vormen ze een mooie full hybrid-combinatie.
Lekker comfortabel geveerd, ook niet te ‘week’
Het totale vermogen van de twee motoren bedraagt 105 kW/143 pk, wat ruim voldoende is. Op het dashboard is steeds het samenspel tussen de twee motoren te zien, voor wie dat wil. Ik wil dat en verbaas me soms over de keuze voor benzine of elektrisch die niet te beïnvloeden is. De ene keer rijdt de Arkana in stadsverkeer vooral op de benzinemotor – wat ik niet logisch vind – maar op kruissnelheid, zelfs bij 100 km/u op de cruisecontrol, rijdt hij soms onverwacht juist elektrisch. De overgang van de ene naar de andere krachtbron is vaak voelbaar met een schokje. Renault biedt intussen ook plug-in hybridetechniek, raar dat die niet beschikbaar is voor de Arkana. Ik reed in de praktijk 1 op 17 á 18. Dat is niet slecht, maar ook niet spraakmakend zuinig. Opvallend is ook dat de Arkana een geremde aanhangwagen van slechts 760 kg mag trekken.
De rijeigenschappen zijn zoals ik ze van een Renault verwacht. Lekker comfortabel geveerd, ook niet te ‘week’, met een fijne en voor het soort auto voldoende nauwkeurige besturing. De automatische transmissie verbindt beide motoren en is heel eenvoudig te bedienen.
Conclusie: De Arkana is comfortabel maar technisch minder verfijnd dan andere hybrides. Niet handig: er is geen keuze in aandrijflijnen.