Renault Mégane

De nieuwe Renault Mégane volgt gelijknamige modellen op die al twintig jaar bepalend zijn voor het succes van het Franse merk. Deze nieuweling kan dat succes voortzetten.

Tekst: Bart van den Acker

Renault is bijna aan het einde van een waar modellen-offensief. Een hoofdrol is daarin weggelegd voor de nieuwe Mégane. In het zogenoemde C-segment heeft de Mégane concurrentie van auto’s als de Volkswagen Golf en Opel Astra én natuurlijk van ‘landgenoot’ Peugeot 308.

Renault MéganePrijs vanaf € 20.290,- Bijtelling 21-25 procent

De Renault Mégane past in het vrijwel steeds zeer geslaagde huidige design van het merk, dat zich kenmerkt door een onderscheidend uiterlijk, zonder dat dit ten koste gaat van de eigenschappen in de praktijk. Ik kan hooguit opmerken dat het uitzicht schuin naar achteren niet optimaal is en dat de passagiers achterin zich misschien enigszins opgesloten voelen door de breedte
en de vorm van de dakstijlen.

De bagageruimte is met 384 liter van gemiddeld formaat. Voorin zit je uiteraard het beste, met uitzicht op een mooi afgewerkt en indrukwekkend dashboard. Het grote centrale display, waarop onder de naam R-Link allerhande zaken naar smaak kunnen worden geregeld, is prominent aanwezig. Maar dat wil nog niet zeggen dat alles even feilloos werkt. Leuk detail zijn de afwerkingstrips in carrosseriekleur.

Ik reed in een GT Line-uitvoering, met onder meer bijzonder fijn zittende sportstoelen, maar personen met een wat breder postuur zitten hierin al gauw klem en in- en uitstappen is ook geen pretje. De bediening van de Mégane vraagt op sommige punten even wat studie, ook afgezien van het complexe R-Linkverhaal. Het is, met het oog op file, jammer dat de adaptieve cruise control, net als bij de andere Franse merken, niet werkt bij snelheden lager dan 40 km/u.

Hij heeft een mooi afgewerkt en indrukwekkend dashboard

Mijn testauto had de TCe130-motor. Dit is een 1,2 liter grote viercilinder met een turbo, goed voor 96 kW/130 pk. Daarmee is de Mégane niettemin lekker levendig. Ik reed met diverse lange ritten gemiddeld 1 op 13,7, onder ideale omstandigheden is 1 op 14,5 wel haalbaar. Dat is keurig, maar tegenwoordig niet spectaculair zuinig meer. Er zijn ook twee diesels en in september verwachten we de Mégane Estate.

De Mégane stuurt heel prettig. Hij is tamelijk stevig afgeveerd, op kleine hobbels net iets te hard. Soms verlang ik terug naar het ouderwetse Franse comfort. Wie dáár ooit een streep doorheen heeft gezet?

Conclusie: de Mégane kan zich op alle vlakken prima meten met de concurrentie, zonder er op één punt echt boven uit te steken. Het is daarom te verwachten dat vooral de voorkeur voor het merk Renault of een Franse auto reden tot aankoop zal zijn.

Delen