Renault Twizy
Als de definitie van een auto is dat het een op eigen kracht rijdend voertuig met vier wielen is, dan valt de Renault Twizy er wel degelijk onder. Klopt: de geteste versie heeft een personenautokenteken. Toch blijft het een grensgeval.
Tekst: Bart van den Acker | Video: Pim Schaaper
http://www.youtube.com/watch?v=2ejTRu00IOc
PRIJS vanaf € 6990,- | VvAA LEASE vanaf € 300,- | BIJTELLING 0 %
De Twizy trekt erg veel bekijks en wekt alom verbazing. Als die wegebt, groeit de bewondering, want het idee van de pure stadsauto is heel slim uitgewerkt. Door de kleine maten (234 x 124 cm) en een draaicirkel van slechts 6,8 meter is hij overal te parkeren. In het verkeer glip ik door gaatjes die ik in een normale auto niet eens overwéég.
Eigenlijk houdt de Twizy het midden tussen een scooter en een auto. De elektrische aandrijving is sterk genoeg om met het autoverkeer mee te komen. De topsnelheid van de ‘auto’-Twizy met 13 kW/17 pk motor is 80 km/u. Voor de Twizy 45, die met 3 kW/5 pk maximaal 45 km/u haalt, is een bromfietscertificaat voldoende.
Bijzonder zijn de portieren die 90 graden voorover kantelen. Vreemd vind ik het dat ze niet standaard zijn. In Nederland kun je wel wat beschutting gebruiken. Mét deuren is de Twizy overigens ook niet helemaal dicht, want boven de ‘scharnierbalk’ zit niks. In een fikse bui zit je redelijk beschut zo lang je rijdt. Het wordt pas vervelend als je voor een verkeerslicht stilstaat.
De bediening van de Twizy is heel eenvoudig. Om te starten moet wel eerst met een normale contactsleutel de techniek worden geactiveerd. Dat is even wennen. Met drukknoppen maak je de keuze voor voor- of achteruit. Het kleine dashboard en een gewoon stuur zorgen voor voldoende ‘autogevoel’. Het stuur werkt heel direct; voor ‘gas’ en remmen zijn er twee pedalen, net als in een automaat. Het veercomfort is beperkt; een drempel is echt een hindernis.
Met wat inschikkelijkheid kán er een passagier achterin zitten. Een beperking vind ik de minimale bagageruimte, met drie heel kleine vakjes. Normaal leg ik mijn laptop op de achterbank, maar nu niet want ik ben veel te bang dat die wordt gestolen als ik even stilsta.
De Twizy kan niet worden afgesloten. Ik aarzel daarom om ’m zo op straat achter te laten. Een alarmsysteem is als optie beschikbaar, evenals een boodschappentas en een deken voor in de winter.
De accu opladen kan aan elk stopcontact. Volledig opladen duurt 3,5 uur, maar na 2,5 uur is hij al voor 80 procent vol. Theoretisch haalt de Twizy 100 km, ik reed 70 km op één volle accu.
Conclusie: de Twizy is leuk, maar ook heel serieus. Van alle ideeën over elektrische aandrijving is dit het meest bruikbare, veel zinvoller dan een middenklasser op batterijen. Voor uitsluitend stadsverkeer, of woon-werkverkeer is de Twizy een milieuvriendelijke en goedkope oplossing.