Renault ZOE

De derde generatie van de ZOE is onder de motorkap ingrijpend vernieuwd.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Renault

Het is veelzeggend voor het design van de ZOE dat de derde generatie slechts een paar uiterlijke detailwijzigingen nodig heeft om eigentijds te ogen. Onderhuids onderging deze derde generatie wél ingrijpende vernieuwingen, met een nieuw ontwikkelde 100 kW/136 pk sterke elektromotor en voor alle uitvoeringen een nieuwe 52 kWh grote batterij. Daarnaast zijn alle versies nu ook geschikt voor snelladen. Dat zijn serieuze stappen vooruit. Het maakt de ZOE gelijkwaardig aan zijn concurrenten.

Prijs vanaf € 24.775,- Bijtelling 8 procent

Ook het complete interieur is nieuw. De stoelbekleding en delen van het dashboard zijn van gerecyclede kunststof. Het volledig digitale instrumentarium is prachtig én praktisch. Op het grote centrale display is direct veel informatie zichtbaar, inclusief de drie laatstgebruikte telefoonnummers via de Bluetooth-verbinding.

Opmerkelijk is dat de airco in de duurdere versies óf richting het gezicht blaast óf tegen de achterkant van de (in die versies grotere) display. En dat op de transmissiehendel een ‘P’ ontbreekt; hiervoor in de plaats is de elektrisch bediende handrem met ‘Hold’-functie. 

De ZOE is een compacte auto, dus het is niet verwonderlijk dat de ruimte achterin voor volwassenen krap is. Wel een echt minpunt zijn de in mijn ogen opvallend vlakke en harde voorstoelen die vooral op langere ritten nogal oncomfortabel zijn. Wel fijn: door de plaatsing van de accu in de bodem zit je in een ZOE wat hoger dan in bijvoorbeeld een Clio.

Wat betreft het stroomverbruik: met die 52 kWh is de ZOE naar verhouding ruim bemeten. Bij gebruik in de stad en bij lagere kruissnelheden duikt het verbruik snel onder de 15 kWh/100 km. Simpele rekensom: 52 : 15 is krap 350 km actieradius (WLTP zegt 395). Dat verbruik is vrij bescheiden en daardoor is de actieradius heel acceptabel.

De ZOE is toch vooral een stadsauto

Op een avondrit op de snelweg, met 120 km/u op cruisecontrol (helaas niet adaptief!), steeg het verbruik wel snel boven de 18 kWh. Dan wordt even op bezoek gaan bij familie 120 km verderop al snel een spannende onderneming. De ZOE is daarmee toch vooral een stadsauto en heeft daarvoor zelfs een aparte stadsmodus, al kan ik niet zeggen dat die veel uitmaakt.

De nieuwe motor is in alle omstandigheden meer dan voldoende krachtig, prestatieszijn voor een compacte gezinsauto nauwelijks relevant. Op de snelweg is de besturing nogal doods en de ZOE is gevoelig voor zijwind. 

Sterk punt van Renault vind ik de keuzemogelijkheid om de accu niet te kopen, maar apart te leasen. Wanneer de capaciteit 75 procent bedraagt, wordt deze vernieuwd. 

Conclusie: de ZOE is een heel bruikbare, compacte elektrische auto en ook prima geschikt als tweede auto. Hij kan zich niet alleen meten met de ‘nieuwe’ concurrenten, maar is ook nog eens scherp geprijsd. 

Één Reactie Reageer zelf

  1. Henk
    Geplaatst op 26 december 2020 om 15:17 | Permalink

    Sinds de zomer rij ik met zo een vernieuwde Zoe. Ik kan niet anders zeggen dat het een hele fijne auto is. ’s Zomers kom je met een normale rijstijl ongeveer 375km ver, in de winter is dat ongeveer 320km. Ik vind de auto juist erg comfortabel, stoelen zitten prima en er is best plek voor vier volwassenen. Als een van de weinige auto’s kan de Zoe (alle elektrische Renaults) laden met 22kW-AC. Enige nadeel aan de Zoe vind ik dat er geen open dak verkrijgbaar is.