Renault Zoe

Allerhande automerken haasten zich om bestaande modellen te ‘verbouwen’ tot elektrische auto. Onder meer Renault is al een volle stap verder, want de Zoe is vanaf de eerste potloodstreep als elektrische auto ontwikkeld. En dat merk je.

Tekst: Bart van den Acker

 

Het gebruiksgemak van de Zoe (uitspraak: zo-ee) doet niet onder voor een ander model van dit formaat, vergelijkbaar met de Clio. Hij overtuigt door zijn goede rijeigenschappen en in druk stadsverkeer is hij lekker wendbaar. Een minpunt is het sterk aflopende front, dat het parkeren bemoeilijkt. En vering en schokdemping zouden kleine oneffenheden iets mooier kunnen verwerken, maar hij is zeker niet oncomfortabel. Daarbij is het in de Zoe op een zachte zoemtoon na vrijwel stil.

12-2013p85b

Prijs vanaf € 20.990,-  VvAA Lease vanaf € 563,81  Bijtelling 4%

Voorlopig is de Zoe de maatstaf in deze nog zeer kleine klasse. Het enige puntje van gewenning betreft de dosering van de remmen. Soms stopt hij erg abrupt, wat vooral voor passagiers niet heel fijn is.

De Zoe is voor veel doelgroepen beter geschikt dan wat er tot nu toe zoal aan elektrische auto’s is aangeboden. Wie voornamelijk stadsverkeer rijdt en liefst thuis of op kantoor een oplaadpunt heeft (of beide), hoeft niet te stressen over de reikwijdte. Volgens de officiële metingen komt de Zoe zo’n 200 km ver, Renault zelf houdt afhankelijk van de buitentemperatuur 100 tot 150 km aan. Kou verkleint namelijk de accu-capaciteit en verwarming vergt veel stroom. Handig daarom is de timer die het interieur op een vastgestel-de tijd voorverwarmt, met stroom uit de oplaadpaal en niet uit de accu. Op een mooie najaarsdag was mijn werkelijke actieradius 138 km.

De Zoe is voorzien van een uitgebreide boordcomputer en heeft een uitstekend navigatiesysteem (TomTom), waarin met een cirkel op de kaart de actueel beschikbare reikwijdte wordt aangegeven en keuzes voor oplaadpunten. Het opladen zelf is niet ingewikkelder dan een schemerlamp aandoen. Het werkelijke verbruik is ook interessant. Zo’n 5,5 km snelweg met 120 km/u op de cruise control kost 10 km van de reikwijdte. Snelweg rijden kan dus best, maar vreet stroom. Gemiddeld verbruikte mijn Zoe 16 kWh per 100 km. Bij een gemiddelde stroomprijs van 25 cent per kWh kost dat 4 euro.

De Zoe is voorlopig de maatstaf in deze klasse

Bij de zeer acceptabele prijs van de Zoe is de accu niet inbegrepen, die moet worden geleased, wat omgerekend neerkomt op 5 tot 10 cent per km, zeg 10 euro op 100 km. Die kosten komen ongeveer overeen met een realistisch gemiddeld verbruik van 1 op 12 voor een benzineauto. De Zoe is per saldo dus niet zo veel goedkoper dan een normale middenklasseauto.

Conclusie: de Zoe rijdt erg goed. Wie thuis, op het werk, of allebei een oplaadpunt heeft en vooral stadsverkeer rijdt, kan met de Zoe prima uit de voeten. Financieel bent u met een Zoe per saldo niet (veel) goedkoper uit dan met een compacte auto op benzine.