Schippers: ‘LSP is veiliger’
Het Landelijke Schakelpunt (LSP) is op veel punten veiliger dan de huidige systemen. Dat zei minister Edith Schippers van VWS tijdens een debat over de digitale uitwisseling van patiëntgegevens, zo meldt Zorgvisie.
Nog voor de Kerst zal Schippers komen met het wetsvoorstel voor de uitwisseling van patiëntgegevens. Deze wet zal gelden voor alle uitwisselingssystemen, dus niet alleen het LSP. ‘Op veel punten voldoet het LSP al aan dit wetsvoorstel, terwijl andere systemen dat nog niet doen. Het is dus onzin om te zeggen dat het LSP onveilig is.’
Schippers stelt daarnaast dat het doorstartmodel is voorgelegd aan het College Bescherming Persoonsgegevens, ook zij zijn akkoord met het systeem. Daarnaast zijn er volgens de minister diverse hacktesten gedaan en daaruit kwam naar voren dat het systeem aan de eisen voldoet.
De oppositiepartijen zien nog veel gevaren in het nieuwe systeem. Zo vraagt Klever van de PVV of de minister niet bang is voor hackers. ‘Een miljoen dossiers kunnen zomaar op internet komen te staan.’ Schippers vindt dat Klever angst aan het aanjagen is. ‘Het is geen enorme database die in Utrecht staat en waar iedereen zomaar alles uit kan halen. We kunnen wel de illusie wekken dat het LSP heel gevaarlijk is, maar het is eerder andersom. Ik spreek met hackers die binnen 3,5 minuut kunnen inbreken in het systeem van een regionaal ziekenhuis.’
Volgens Schippers kunnen de huidige systemen vergeleken worden met een huifkar. Het LSP is in haar ogen een Opel en ooit wil ze daar een Rolls Royce van maken.
2 reacties
Reactie psychiater Mengelberg:
De minister zegt: ‘Op veel punten voldoet het LSP al aan dit wetsvoorstel, terwijl andere systemen dat nog niet doen. Het is dus onzin om te zeggen dat het LSP onveilig is’. Een schoolvoorbeeld van, in dit geval, ministeriële drogredenering. Iets wordt niet veilig omdat het minder onveilig is (of zou zijn) dan iets anders.
Dubieus is ook dat zij haar handen bij voorbaat in onschuld wast: ‘Mocht het toch misgaan dan wordt gekeken wie daarvoor verantwoordelijk is. De minister vindt niet dat zij daarvoor verantwoordelijk is”.
G K Mitrasing
21 december 2012 / 08:42Wat een uitglijder van de Minister.
De Minister maakt met Opel een “ongelukkige” vergelijking: Opel is een zwaar verliesgevende dochteronderneming van GM en moet zwaar bezuinigen om te overleven. Opel heeft dan ook flink wat marktaandeel verloren tov VW e.a. merken. Ze hebben de boot gemist. Aan Opel is geen behoefte, vindt de markt.
En zo ook dus met het LSP? De Markt heeft immers altijd gelijk.
Dat suggereert de Minister met haar vergelijking. Is dit een bewuste actie van de Minister of speelt hier het onbewuste op?
Werk aan de winkel voor Mengelberg, tegen een vrij tarief.
En om nu het houtje-touwtje LSP/EPD met regionale schotten en verschillende niveaus die niet met elkaar kunnen en mogen communiceren te vergelijken met een Rolls Royce gaat wel heel erg ver; voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten is er bij de Minister met de paplepel ingegoten. En ja, wie is eigenaar van Rolls Royce? BMW!
Ook hier maakt de Minister een mank lopende vergelijking: het is niet wat het lijkt. Zo ook met het LSP/EPD.
ANH Jansen
22 december 2012 / 11:42