Seat Ibiza

Zeven jaar na zijn introductie geeft Seat de Ibiza een kleine facelift en opwaardering. De Ibiza is illustratief voor de steeds langere cycli die vooral compacte modellen moeten maken. 

Tekst: Bart van den Acker

 

Ontwikkelingskosten van nieuwe auto’s worden steeds hoger. Tegelijkertijd staan de marges onder druk en dus zijn er méér exemplaren nodig om die kosten terug te verdienen en nog winst te maken. Dat zie ik ook bij de Seat Ibiza. Het sterke van de Ibiza is dat hij het als model ‘kan hebben’. We kunnen wel vaststellen dat het strak gesneden model knap tijdloos is; de eigenzinnige combinatie van scherpe en vloeiende lijnen verveelt nog steeds niet. De uiterlijke wijzigingen bij deze facelift zijn minimaal. De ‘weggever’ dat het een nieuwe Ibiza betreft, zit ’m in de dagrijverlichting, geïntegreerd in de koplampen. Net als voorheen zijn er drie carrosserievarianten. Daarvan vind ik de driedeurs het meest geslaagd. De vijfdeurs is ietsje langer en ruimer en de stationcar ST is als gezinsauto het meest geschikt, met 17,5 cm extra lengte en een stuk meer bagageruimte.

AA12-2015p078aPrijs vanaf € 12.950,- Bijtelling 20%

In het vernieuwde dashboard is moderne techniek beschikbaar. Ik reed in een Connect-uitvoering met het fijne navigatiesysteem dat ik ken uit de Volkswagen Golf. De display communiceert
ook met alle soorten smartphones, dankzij Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink. De Ibiza kan zelfs berichtjes voorlezen. Het dashboard vind ik nogal een homp donkergrijs plastic.

De testauto (FR Connect) heeft erg fijne voorstoelen, compleet met verschuifbare armsteun, prettig voor de wat kleinere bestuurder. De dode hoek rechtsachter is vooral bij de driedeurs aanzienlijk.

De combinatie van lijnen verveelt nog steeds niet

Onderhuids is de Ibiza met de tijd meegegaan. Mijn testauto is voorzien van een van de nieuwe motoren, een 1,0 liter driecilinder, die nauw is verwant aan de motor uit dekleinere Mii (alias Volkswagen Up!), maar dan voorzien van directe inspuiting en een turbo met intercooler. Die motor is er met naar keuze 70 kW/95 pk of 81 kW/110 pk. Ik reed met de sterkste, maar ik denk dat voor veel kopers de 70 kW-versie ook volstaat. Niettemin ben ik onder de indruk van die kleine krachtpatser met 81 kW. Dat komt in het gebruik vooral door zijn rust en souplesse, beter dan ik durfde verwachten van zo’n kleine motor. Het oogmerk van die kleinere motoren is natuurlijk minder brandstofverbruik c.q. CO2-uitstoot. Die laatste bedraagt volgens de officiële metingen 99 gr/km. Ik vind de realiteit belangrijker en was aangenaam verrast door een verbruik van 1 op 18. Daarvoor heb ik wel de cruise control veelvuldig gebruikt. Het sportonderstel van de testauto heeft niet mijn voorkeur, maar dat heeft geen invloed op het verbruik.

Conclusie: het is prettig te constateren dat de Ibiza nog steeds de confrontatie met later geïntroduceerde concurrenten aankan. Stapsgewijze onderhuidse modernisering zorgt dat modellen langer meegaan. 

Delen