Seres 3

Er is weer een nieuw automerk op de Nederlandse markt: Seres, een volledig elektrische SUV.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Seres

De oorsprong van Seres is Amerikaans, maar de in Europa geleverde exemplaren komen uit China. Wat de benadering zo anders maakt, resulteert vooral in duidelijkheid voor de klant. Er is (nu) één model en er is maar één uitvoering.

Prijs vanaf € 37.995,- Bijtelling 12 procent

Opties bestaan niet, de uitrusting is lekker compleet, tot en met een elektrisch bediend schuifdak. De enige keuze die de klant hoeft te maken, is de kleur en ook die keuze is overzichtelijk. Dat zorgt dat er maar één prijs is en die is inclusief vijf jaar volledige garantie (acht jaar op de accu), afleveringskosten enzovoorts. Dit kost-ie, punt uit. Daarvan kunnen veel andere merken iets leren. De auto is volledig digitaal te bestellen, maar de negen dealerbedrijven heten klanten hartelijk welkom.

Het model 3 (er volgen nog een 5 en een 7) is een elektrische middenklasse SUV. De vormgeving is niet grensverleggend, maar hij ziet er prima uit. Het interieur is lekker ruim, groot genoeg voor vier volwassenen. De bagageruimte meet in totaal 526 liter. Helaas is er geen aparte opbergruimte voor de laadkabels. Die liggen al snel in de weg en bij regen wordt het rommelig en modderig. Wie thuis is in de hedendaagse autowereld, herkent vooral in het interieur details van andere merken. Ach, als de voorbeelden goed zijn, is die keuze zo gek nog niet. Wat opvalt, is de fraaie afwerking. De hele bouwkwaliteit van de Seres wekt vertrouwen. 

Ik heb wel een paar kritiekpuntjes, want diverse functies in zowel het instrumentarium als het centrale display laten zich omslachtig bedienen. Dat geldt bijvoorbeeld voor het traag startende navigatiesysteem, dat al rijdend geen aankomsttijd geeft; ook een simpele handeling als ‘dagteller op 0’ vraagt even studie en vereist verschillende handelingen. 

‘Op de weg is de Seres een heel fijne metgezel’

Op de weg is de Seres een heel fijne metgezel. Natuurlijk is hij lekker stil, op kruissnelheid hoor ik alleen wat bandengeruis. De voorstoelen zijn prettig, de zitpositie is wat hoger, zoals verwacht in een SUV. De besturing is voldoende nauwkeurig en vooral vering en schokdemping zijn heerlijk comfortabel en in balans. 

De elektromotor is 120 kW (163 pk) sterk, met 300 Nm aan trekkracht. Dat is méér dan voldoende bij normaal gebruik in Nederland. Heel belangrijk is dat de Seres best zuinig is. Ik reed gemiddeld rond 18,5 kWh/100 km, dat is echt netjes. Met de 53 kWh (kobaltvrije!) accu leert een simpele rekensom dat de realistische actieradius uitkomt op 289 km, in de praktijk hou ik 275 km aan. Het laadvermogen van de accu is wat bescheiden, maar dat is in de praktijk geen enorm bezwaar. Aan de snellader kan hij tot 92 kW laden, de meeste snellaadpalen leveren dat helemaal niet.

Conclusie: met de Seres is niks mis. Het is de vraag of het merk bekendheid krijgt met de wat kleinschalige aanpak. Wellicht wordt dat beter met meer modellen.

Delen