Skoda Fabia

De meeste kopers van een Skoda worden aangesproken door de ‘doe maar gewoon’-eigenschappen van het merk. De derde generatie Fabia heeft die ook weer.

Tekst: Bart van den Acker

 

 

De nieuwe Fabia vertoont de strakke lijnen die kenmerkend zijn voor de stijl van Skoda. Het ontwerp is bijna tijdloos, wat ook de restwaarde van de auto ten goede komt. De normale vijfdeurs Fabia en de Fabia Combi zijn beide even geslaagd.

05-2015p081Prijs vanaf €  12.990,-  VvAA Lease vanaf € 337,86  Bijtelling 20%

In het interieur is de kenmerkende, op functionaliteit geënte sfeer van Skoda terug te vinden: geen fratsen, wel praktische details. Tussen de duidelijke meters achter het stuur zit een heel handige boordcomputer, een soort ‘superdagteller’ die heel logisch werkt. Dat moet ook gelden voor ‘MirrorLink’, een systeem dat functies van een smartphone op het centrale display weergeeft, maar dat werkte in mijn testauto nog niet. Andere praktische functionaliteiten zijn de ijskrabber in de tankklep en de parkeerbonnetjes-clip.

Fabia is meester in de creatie van grote bagageruimtes

De testauto was voorzien van (optionele) sportstoelen die als gegoten zitten. Achterin de Fabia is voldoende zitruimte voor twee volwassenen. Er zijn ook Isofix-bevestigingen voor twee kinderzitjes. Skoda is meester in de creatie van grote bagageruimtes. Dat blijkt eens te meer bij de Fabia: met 330 liter inhoud heeft dit model de ruimste bagageruimte in deze klasse. Nog te klein? De Fabia Combi biedt zelfs 530 liter. En met de achterbank plat wordt dat 1395 liter. Ikea, we komen eraan! Los van al die liters lucht is de bagageruimte ook voorzien van diverse haken en ogen om bagage vast te zetten en handige vakjes in de flanken voor kleine zaken waarvan je niet wilt dat ze rondslingeren.

Technisch leunt Skoda volledig op Volkswagen. De basismotoren in de Fabia zijn de 1,0 liter driecilinders (44 en 55 kW) die ook in de kleine Citigo (en de up!) zitten. Die lijken wat onder de maat, zeker in een vol beladen Combi. Particuliere kopers doen er goed aan iets meer uit te geven en te kiezen voor de 1,2 TSI-viercilinder. Die is er ook in twee specificaties (66 en 81 kW). Ik reed daarvan de minste krachtige en kwam in prestaties niets te kort. Bovendien loopt zo’n motor mooier en soepeler dan die driecilinders. Daarbij reed ik gemiddeld net 1 op 16, dat is een prima waarde voor een auto in deze klasse.

De vijfbak schakelt licht en precies. Die 1,2 motor is ook redelijk stil. De rust werd in de testauto vooral verstoord door het sterke bandenlawaai, wat mede het gevolg is van de grote 17-inch-wielen met zeer lage banden. Kies daar niet voor! Het staat wel stoer, maar op de normale 15-inch-wielen rijdt de Fabia veel comfortabeler.

Conclusie: Skoda kenmerkt zich door een gezonde ‘no-nonsense’-instelling. Deze Fabia is in zijn klasse een praktische en doordachte auto, zonder fratsen, met alles wat je in een moderne auto mag verwachten, plus een goede prijsstelling. Zijn de buren niet onder de indruk? Nou en?

Delen