Skoda Oktavia

De Octavia: een zeer moderne grotere middenklasser, maar zonder elektrische ondersteuning en dergelijke.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Skoda 

Om met de deur in huis te vallen: deze Octavia is een bijzonder fijne, comfortabele, ‘verstandige’ auto. Er is ook een E-Tec-versie als mild hybrid en er komt nog een iV, dat is een plug-in hybride. In dit geval heb ik bewust gekozen voor een ‘gewone’ Octavia. Die is er met een 1,0 liter driecilinder (81 kW/110 pk), maar ik reed met een 1,5 TSI (110 kW/150 pk). In die vorm is deze Skoda zo ongeveer maatgevend voor wat we op dit moment met een normale, conventionele aandrijving mogen zien als de hele stand van de autotechniek en wat daaromheen zit. 

Prijs vanaf € 27.290,- Bijtelling 22 procent

Met z’n lengte van 469 cm is het zeker geen kleintje. In het ruime interieur kunnen ook lange Hollandse posturen uitstekend zitten, voor- én achterin. Dat gaat niet ten koste van de bagageruimte, want die meet liefst 600 liter minimaal. De Combi-versie voegt daaraan nog eens veertig liter toe. Typisch Skoda zijn de handige details, zoals een 230V-aansluiting en de nodige haken en ogen om bagage vast te zetten. De ijskrabber in de tankklep en de parkeerkaartjesklem tegen de voorruit zijn ook bekende Skoda-details. 

Voorin staan erg goede en ruim bemeten stoelen met volop verstelmogelijkheden. Het instrumentatrium is geheel digitaal met keuze uit verschillende lay-outs, het centrale display omvat ook in de basisversie al een mooi werkend navigatiesysteem. Zelfs de met een druktoets oproepbare telefoniste snapt wat ik wil. Het zitcomfort achterin is ook overtuigend. Rechtsachter zit een flinke dode hoek bij de hatchback; bij de Combi is die er niet. 

Ondanks dat ik een zeer complete uitvoering reed, miste ik wel wat: in een auto van deze klasse hoort tegenwoordig een achteruitrijcamera, ik mis een wisser op de achterruit van de hatchback en ik mis op het dashboard een simpel controlelampje voor brandende verlichting. 

‘Hij veert heel fijn, is mooi stabiel en het geluidsniveau is laag’

De Octavia overtuigt op de weg. Hij heeft echt een heel fijn veercomfort, is mooi stabiel, stuurt precies en het geluidsniveau is laag. Ik hoor vrijwel alleen het afrollen van de banden. De handgeschakelde zesbak werkt prima, maar ik zou liever kiezen voor de verfijnde zeventraps DSG-automaat, dat verhoogt het gebruiksgemak nogmaals en het past wel bij de auto. 

De 1,5 liter motor moet het doen zonder elektrische ondersteuning, maar heeft wel bij geringe belasting automatisch uitschakelende cilinders. Afgezien van een controlelampje merk je daar niks van, maar het scheelt weer een haartje brandstof. Daarmee scoort de Octavia erg goed: ik reed ‘zo maar’ 1 op 18,6! Knap zuinig voor dit formaat auto, al suggereert de boordcomputer een nog veel gunstiger verbruik. 

Conclusie: de Octavia is een fijne, zeer ruime en comfortabele gebruiksauto. Opmerkelijk zuinig en in de ba-sis al compleet uitgerust. Voor wie hybrides nog een stap te ver zijn, is dit een prima keuze. Wie dat wél wil, kan binnenkort ook bij Skoda terecht.