Subaru Impreza
Anders dan voorheen, is de Impreza nu een praktische vijfdeurs hatchback, met een normaal prestatieniveau en de heerlijke, rechtlijnige eigenwijsheid die het merk eigen is.
Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Subaru
In het verleden was Subaru met de Impreza heel actief en succesvol in de rallysport. Daardoor heeft de naam Impreza een bepaald imago. Dat past echter totaal niet bij dit compleet nieuwe model en bij de eveneens nieuwe XV, een afgeleide van de Impreza die wat hoger op de wielen staat.
Prijs vanaf € 27.795,- Bijtelling 22 procent
De nieuwe Impreza is een auto voor ‘veeleisende’ automobilisten met hoge verwachtingen inzake actieve én passieve veiligheid. De boxermotor zorgt voor een laag zwaartepunt. In combinatie met de permanente aandrijving op alle vier de wielen leidt dat tot een zeer hoge koersvastheid en uitstekende wegligging. Bovendien zorgt de vierwielaandrijving altijd voor maximale grip op de weg, ook als die nat, spekglad of zelfs modderig en onverhard is. Juist dan gaat een Impreza dóór waar een andere auto blijft steken of in een slip raakt. Passieve veiligheid? Bij een zeer zware frontale botsing krijg je niet ‘de motor op schoot’, maar die wordt door zijn platte constructie onder de inzittenden door gedrukt. Uiterlijk is en blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik durf te voorspellen dat de buren niet in katzwijm zullen vallen voor de Impreza.
Het dashboard is wat ‘druk’. Naast een boordcomputer en een groot display is er ook nog een informatiescherm. Het navigatiesysteem werkt niet optimaal en is ook niet up-to-date. De afwerking van het interieur is degelijk, maar niet uitgesproken smaakvol.
Voor ‘veeleisende’ automobilisten
Subaru’s hebben een sterke naam als aanhangwagentrekker en in dat verband valt het maximaal toegestane aanhangwagengewicht van 1200 kilogram me wat tegen. Over de rijeigenschappen van de Impreza ben ik wel behoorlijk enthousiast. Hij stuurt fijn, is redelijk comfortabel en op kruissnelheid heel stil. De prima richtingsstabiliteit is behalve een veiligheids- ook een comfortaspect. De vernieuwde 1,6 liter boxermotor levert 84 kW/114 pk. Dat is genoeg om lekker te rijden, maar het zal geen indruk maken op de doelgroep die voorheen voor de Impreza koos. De transmissie draagt ook bij aan het comfort. Elke Impreza heeft standaard een CVT-automaat, een eigen constructie van het merk, Lineartronic genaamd.
Ik reed gemiddeld 1 op 11,8. Dat is iets onzuiniger dan andere auto’s in deze klasse en dat is de ‘prijs’ die moet worden betaald voor de overige, zeer goede eigenschappen.
Een andere volledig eigen ontwikkeling van Subaru is EyeSight, een combinatie van camera en radar, voor zowel adaptieve cruise control als volautomatisch stoppen voor obstakels. Het werkt subliem en is vooral in druk verkeer aangenaam en rustgevend.
Conclusie: Subaru heeft in beperkte kring een ijzersterke reputatie door het zeer hoge kwaliteitsniveau en door de ingebouwde veiligheid. De nieuwe Impreza (en XV) is weer een uitgelezen keuze voor automobilisten die daaraan hoge eisen stellen.