Tesla Model X

Tesla, fabrikant van volledig elektrische auto’s, komt met zijn tweede model. Model X is een zes- of zevenpersoons MPV die technisch identiek is aan de Model S.

Tekst: Bart van den Acker

Grote MPV’s, in de Verenigde Staten bij uitstek gezinsauto’s, zijn hier vanwege de hoge kosten nooit echt aangeslagen. Zal Tesla hier verandering in brengen? Ik reed met de Model X vooral op de snelweg en zat op een gemiddeld stroomverbruik van rond de 250 Wh/km. Eén kWh brengt me 4 km verder en kost via een snellader ongeveer € 0,70. Voor de prijs van een liter benzine rijd ik 8 tot 10 km. Geen slechte score, maar ook niet revolutionair.

121667-01Prijs vanaf € 87.800 Bijtelling 4 procent

De testauto (Model X P90d: € 133.500,-) is een zeszitter, met twee ‘captain seats’ op de tweede zitrij. Die zitten voortreffelijk. De derde zitrij is eigenlijk alleen voor (opgroeiende) kinderen goed bruikbaar. Voor het zitcomfort voorin en – na een uitgebreide oriëntatie – het bedieningsgemak van de instrumenten niets dan lof. Het zeer lage, vrijwel afwezige geluidsniveau draagt ook flink bij aan het rijcomfort. Wel jammer dat je elk hobbeltje in het wegdek voelt.

De Model X rijdt gemakkelijk en vlot, maar het waanzinnige acceleratievermogen (de roemruchte ‘ludicrous’ knop) waarmee Tesla pronkt, vind ik voor een gezinsauto onzinnig. De Model X weegt rijklaar bijna 2400 kg. Elke versnelling kost dus heel veel energie. Dat gewicht wordt mede veroorzaakt door de kolossale accu in de bodemplaat, die zorgt voor een geclaimde actieradius van 450 km. In de praktijk zal dat rond de 350 km liggen. Eenmaal op de snelweg kan ik kiezen voor ‘autopilot’, wat een combinatie inhoudt van adaptieve cruise control en automatisch volgen van een rijstrook. De suggestie van autonoom rijden – maar dat is het dus niet! – wordt versterkt doordat het vele minuten duurt voordat de auto aangeeft dat ik mijn handen aan het stuur moet houden.

Het formaat is in Nederlandse situaties tamelijk onpraktisch

Dat Tesla Amerikaans is, blijkt uit het formaat van de auto. Met een lengte van ruim 5 meter en een breedte van 207 cm is de Model X in Nederlandse situaties tamelijk onpraktisch. De ‘partytrick’ van de Model X zijn de vleugeldeuren als achterportieren. Openen en sluiten levert een schouwspel op waarvan de buren ongetwijfeld diep onder de indruk raken, maar tussen andere auto’s in een moderne parkeergarage ontbreekt de ruimte om ze te openen. Ik heb met behulp van een stevig kartonnen doosje getest wat er gebeurt als er een been van een kind tussen zo’n sluitende elektrische deur komt. De deur gaat niet terug, maar houdt het beentje vast. Onbegrijpelijk dat Tesla zulke achterportieren toepast in een gezinsauto.

Conclusie: de Model X is bij uitstek een auto voor kopers die graag in de spotlights staan. Objectief bezien zijn er genoeg auto’s die ’m op diverse eigenschappen op achterstand zetten, maar die vallen minder op.

Delen