Tesla Model X
Tesla, fabrikant van volledig elektrische auto’s, komt met zijn tweede model. Model X is een zes- of zevenpersoons MPV die technisch identiek is aan de Model S.
Tekst: Bart van den Acker
Grote MPV’s, in de Verenigde Staten bij uitstek gezinsauto’s, zijn hier vanwege de hoge kosten nooit echt aangeslagen. Zal Tesla hier verandering in brengen? Ik reed met de Model X vooral op de snelweg en zat op een gemiddeld stroomverbruik van rond de 250 Wh/km. Eén kWh brengt me 4 km verder en kost via een snellader ongeveer € 0,70. Voor de prijs van een liter benzine rijd ik 8 tot 10 km. Geen slechte score, maar ook niet revolutionair.
Prijs vanaf € 87.800 Bijtelling 4 procent
De testauto (Model X P90d: € 133.500,-) is een zeszitter, met twee ‘captain seats’ op de tweede zitrij. Die zitten voortreffelijk. De derde zitrij is eigenlijk alleen voor (opgroeiende) kinderen goed bruikbaar. Voor het zitcomfort voorin en – na een uitgebreide oriëntatie – het bedieningsgemak van de instrumenten niets dan lof. Het zeer lage, vrijwel afwezige geluidsniveau draagt ook flink bij aan het rijcomfort. Wel jammer dat je elk hobbeltje in het wegdek voelt.
De Model X rijdt gemakkelijk en vlot, maar het waanzinnige acceleratievermogen (de roemruchte ‘ludicrous’ knop) waarmee Tesla pronkt, vind ik voor een gezinsauto onzinnig. De Model X weegt rijklaar bijna 2400 kg. Elke versnelling kost dus heel veel energie. Dat gewicht wordt mede veroorzaakt door de kolossale accu in de bodemplaat, die zorgt voor een geclaimde actieradius van 450 km. In de praktijk zal dat rond de 350 km liggen. Eenmaal op de snelweg kan ik kiezen voor ‘autopilot’, wat een combinatie inhoudt van adaptieve cruise control en automatisch volgen van een rijstrook. De suggestie van autonoom rijden – maar dat is het dus niet! – wordt versterkt doordat het vele minuten duurt voordat de auto aangeeft dat ik mijn handen aan het stuur moet houden.
Het formaat is in Nederlandse situaties tamelijk onpraktisch
Dat Tesla Amerikaans is, blijkt uit het formaat van de auto. Met een lengte van ruim 5 meter en een breedte van 207 cm is de Model X in Nederlandse situaties tamelijk onpraktisch. De ‘partytrick’ van de Model X zijn de vleugeldeuren als achterportieren. Openen en sluiten levert een schouwspel op waarvan de buren ongetwijfeld diep onder de indruk raken, maar tussen andere auto’s in een moderne parkeergarage ontbreekt de ruimte om ze te openen. Ik heb met behulp van een stevig kartonnen doosje getest wat er gebeurt als er een been van een kind tussen zo’n sluitende elektrische deur komt. De deur gaat niet terug, maar houdt het beentje vast. Onbegrijpelijk dat Tesla zulke achterportieren toepast in een gezinsauto.
Conclusie: de Model X is bij uitstek een auto voor kopers die graag in de spotlights staan. Objectief bezien zijn er genoeg auto’s die ’m op diverse eigenschappen op achterstand zetten, maar die vallen minder op.
3 reacties
Met de redenatie dat men voor de prijs van 1 liter benzine 8 tot 10 km rijt in de Model X wordt in mijn ogen een misleidend beeld gegeven van de werkelijkheid. Het laden bij een commercieel snellaadstation is hoogst uitzonderlijk bij een elektrische auto met een range zoals die van de Model X. Mijn ervaring met 50.000 afgelegde km’s in het eerste jaar met mijn Model S leert me dat ik nog nooit van een commercieel laadstation gebruik heb hoeven maken, bijna al het laden gebeurd thuis tegen een aanmerkelijk lager tarief (in NL ongeveer 0,22 Eur, gelukkig woon ik in Zweden en betaal ik minder dan de helft daarvan en krijg nog groenere stroom ook). Rekenend met 0,22 Eur ipv 0,70 kom ik plotseling ruim 3x verder, 24 tot 30 km en wordt het verhaal wel degelijk revolutionair. Enkel de dagen dat ik meer dan 400 km afleg moet ik laden “langs de weg” en kan dat tot op heden gratis op het Tesla netwerk (dat meer dekkend is in Europa dan praktisch alle andere initiatieven). Toegegeven, Tesla’s die na 1 jan 2017 worden geleverd, kunnen nog “maar” 400 kWh per jaar gratis laden, maar zullen daarna een op kostprijs gebaseerd tarief betalen, hetgeen nog steeds ver onder de 0,70 Eur zal zijn.
Buiten het economische verhaal is de Model X in mijn ogen al revolutionair genoeg, het is de enige (letterlijk de enige) familie-auto die volledig elektrisch met lange range op de markt is. Daarmee de enige familie auto die met goed fatsoen als nieuw verkocht kan worden zolang we klimaat en volksgezondheid serieus nemen.
Hans-Martin Duringho
22 december 2016 / 09:50Geheel eens met bovenstaande reactie als een Tesla X rijder! Ruim 10.000 kilometer gereden en inderdaad nog nooit €0.70 voor een kWh betaald. Dit is een stelling die werkelijk nergens op slaat!
En over het zitcomfort achter: op de 3e zitrij heb ik, met mijn 1.83m naast mijn echtgenote van 1.80m, voldoende ruimte, ook over langere afstanden! We rijden de 7 zits uitvoering (getest werd de 6) en onze ervaring is dat juist de middelste zetel op de 2e rij de mooiste zitplek is: wat een overzicht en comfort!
En de vreemde beweringen over de valkvleugel deuren. Juist in krappe parkeer ruimtes bieden ze een uitstekende toegang tot de achterste zit rijen. Er is slechts 30cm ruimte opzij nodig om volledig open te kunnen en de deuren stoppen automatisch bij een beperkte hoogte boven het voertuig. Nog altijd voldoende ruimte om in te stappen! En wat voor een test opstelling is het plaatsen van een kartonnetje in de achterste deuropening? Neem de proef op de som en steek je eigen been of arm in de deuropening zoals ik! De deuren stoppen niet alleen tijdig maar gaan ook automatisch weer open!
Tenslotte de conclusie. De schrijver gaat voorbij aan de unique milieu voordelen van precies dit SUV om vervolgens te beweren dat andere auto’s (welke?) de Tesla X “op diverse eigenschappen op achterstand zetten”. Maar de Tesla X als geheel verslaat juist alle concurrentie. Daarom zijn BMW, Mercedes, Porsche en Jaguar zo druk bezig om over 3 (!) jaar een alternatief te bieden.
Hil Dijkstra
1 januari 2017 / 10:13In meerdere opzichten een trieste recensie:
-al benoemd KwH prijs
-het “vasthouden van het beentje?” het kartonnetje zat toch vast! Hoe het ook zij; de deuren openen wel weer, wees gerust.
Reza Sardar
16 januari 2017 / 14:22