Uit de oude doos X

Ooit leverde de combinatie arts en auto minder vraagtekens op dan tegenwoordig weleens het geval is. Begin vorige eeuw moesten artsen vaak met spoed en bij nacht en ontij op pad met daardoor veel autoschade, die verzekeraars niet wilden vergoeden. In 1924 werd daarom een onderlinge verzekeringsmaatschappij, Vereniging van Artsen Automobilisten V.V.A.A., opgericht. Die vereniging ging over artsen en over auto’s, had een eigen autokeuringsstation en had jaarlijks een eigen stand op de Personenauto Rai. En vanzelfsprekend heette het verenigingsblad Arts & Auto.

Regelmatig werden ook artsenrally’s georganiseerd, zo ook in 1974. Een extra feestelijke, want de Vereniging bestond 50 jaar. Maar helaas gooide de oliecrisis roet in het eten; suiker in de tank. De pro-Israëlische houding van Nederland leidde in 1973 tot een olie-embargo vanuit de Arabische wereld. Er moest dus zuiniger met brandstof worden omgesprongen. De overheid bedacht autoloze zondagen en verbood plezierritjes.

De rally werd afgeblazen en er werd een ludiek, duurzaam alternatief bedacht, een Script-artsen-rally. Hierbij werd geen kilometer gereden, maar moesten, net als bij een heuse rally maar dan achter een tafel, samen met ‘co-pilot’ en routekaart puzzels worden opgelost en controleposten worden ‘gepasseerd’.

Of het allemaal is doorgegaan, vermelden de annalen niet. Van de Script-artsen-rally is nimmer meer vernomen en de eerstvolgende rally was weer ‘normaal’. De combinatie arts en ‘echte’ auto was waarschijnlijk toch sterker.

Delen