Uit de oude doos XIX

Wie door oude jaargangen van Arts en Auto bladert, kan met name aan de advertenties goed zien hoezeer onze wereld voortdurend verandert. Vooral autoreclames zijn daarvan een mooi voorbeeld.

Zaken die nu vanzelfsprekend en standaard in en aan een auto zitten, waren ooit exclusief. In jaargang 1959 staan advertenties voor een ventilator die op de achterruit kan worden bevestigd tegen het beslaan van het glas (zelfs sneeuw en ijs worden ontdooid!), auto’s met verwarming, auto’s met een grote ongedeelde voorruit, autostoelen met verstelbare rugleuning, auto’s met binnen- én buitenspiegel en ruitensproeiers.

Andere tijden

De toenmalige reclamewereld speelde in op de verschillende manier waarop mannen en vrouwen naar auto’s zouden kijken. In een advertentie voor de Volvo PV 544 bespreken een paar ‘automannen’ (?) de nieuwe auto: “Die 85 paards 544 spuit weg als een echte sportwagen. Heb jij de nieuwe 4-versnellingsbak in je 544? Reken maar, ik beheers elke situatie met die bak!” Elders op de pagina hebben de ‘autovrouwen’ het er ook over met elkaar: “Wat ’n kleuren, wat ’n afwerking. En ’n zacht omkleed dashboard!”

De tijd dat vrouwen alleen over de kleur mochten meedenken is allang voorbij. Volgens de autobranche heeft de vrouwelijke autokoper van nu zich goed voorbereid en weet zij precies wat zij wil. Niet alleen qua dashboardomkleding.

 

Delen