Verkenners farmacie van start
Alexander Rinnooy Kan en Robert Reibestein verkennen in opdracht van minister Schippers de komende twee maanden de farmaceutische zorg in Nederland. Zij kijken naar de huidige stand van zaken en naar de vooruitzichten. De minister heeft hun taakopdracht ‘Verkenners extramurale farmaceutische zorg’ op 2 januari aan de Tweede Kamer gezonden, meldt de website van de Rijksoverheid.
De verkenners kunnen, samen met de marktscan van de NZa, die ook in februari wordt opgeleverd, een kwalitatieve schets maken van de situatie in de farmacie in Nederland. De prijzen van medicijnen daalden afgelopen jaar door de afschaffing van de wettelijke maximum tarieven nog verder dan in de jaren daarvoor was gebeurd. Dit heeft een positief effect op de zorguitgaven in Nederland. Er zijn de laatste tijd echter berichten dat er in de markt momenteel nog geen sprake is van evenwichtige onderhandelingen tussen zorgverzekeraars en apotheken. Minister Schippers heeft mede hierom op 12 december in de Tweede Kamer toegezegd Rinnooy Kan en Reibestein als verkenners aan te stellen om de situatie in de extramurale farmacie te onderzoeken.
Lees verder bij de Rijksoverheid.
1 reactie
De belangrijkste vraag daarbij is of partijen, met inachtneming van elkaars verantwoordelijkheden, in onderling overleg en onderhandelingen in staat zijn om tot zodanige uitkomsten te komen dat enerzijds sprake is van het doorzetten van noodzakelijke veranderingen en vernieuwingen in de extramurale farmaceutische zorg en anderzijds patiënten onbelemmerd toegang hebben en houden tot farmaceutische zorg van de vereiste kwaliteit tegen aanvaardbare kosten.
–Laat de Verkenners eerst even langs gaan bij de NMa om hen voor te lichten over marktwerking en concurrentie en EU wet en regelgeving in deze. De extramurale farmaceutische markt is geliberaliseerd. Regelvrij. Geen NZa tarieven meer, alleen nog de WMG systematiek en die wordt evident overtreden. De NZa geeft niet thuis. Verwijst naar GMT VWS.
Hoe kunnen nu partijen overleggen om eigenlijk de markt te verdelen opdat toegankelijkheid, bereikbaarheid en betaalbaarheid zijn geborgd? Partijen worden geacht met elkaar te concurreren om de gunst van de verplicht verzekerden. Dat zou moeten gelden voor de verzekeraars, de zorgaanbieders en de fabrikanten en importeurs. Verticale integratie is daarbij verboden. Ieder overleg om het vrije markt spel in ‘goede’ banen te leiden is dan onmogelijk tenzij VWS en de Minister een broertje dood hebben aan wet en regelgeving en Nederland Kartelland kan herrijzen.
De Verkenners krijgen ambtelijke ondersteuning. Uitslag van deze verkenning is dan ook bij voorbaat bekend.
Waar liberalisering toe leidt is te zien in de USA waar dit al jarenlang aan de gang is en sinds 3 jaar nu ook in Zweden. Net als in NL is in die landen het vestigingsbeleid afgeschaft. Overal elders in de beschaafde wereld hanteren overheden vestigingsbeleid om toegankelijkheid en bereikbaarheid van zorg te borgen voor hun burgers. Concurrentie en samenwerking gaan niet samen. Concurrentie en vestigingsbeleid gaan niet samen. Daar is geen Verkenning voor nodig.
Hamvraag is de concurrentie tussen de verzekeraars die als pijler van het zorgstelsel wordt uitgedragen; is daar wel sprake van? Gaan verzekeraars in dunbevolkte gebieden verschillende apotheken contracteren om zo met elkaar te kunnen concurreren? Doen zij dit ook al in stedelijke gebieden? Is er wel sprake van concurrentie tussen verzekeraars onderling en tussen zorgaanbieders onderling? Werkt prestatie bekostiging NL Style wel in de zorg en in de extramurale farmaceutische zorg?
Indien er geen concurrentie is tussen de verzekeraars is de volgende vraag of die verzekeraars dan wel een toegevoegde waarde hebben en of het zorgstelsel wel werkt zoals het in theorie zou moeten werken. Is het systeemmodel wel zo goed als de economen zeggen dat het is? “stuck in the mud’ was het oordeel van de ambtelijke werkgroep na 5 jaar evaluatie. ‘Gesimuleerde marktwerking voor en door ambtenaren was het vernietigende advies van de Raad van State in 2005.
De Verkenners hoeven niet zover het bos in te trekken om aan wijze raad te komen en hun conclusies te trekken. De TomTom die zij van de Minister hebben gekregen moeten zij terzijde schuiven. De eer aan zichzelf houden en niet geven wat de Minister op voorhand wil hebben.
En hoe staat het met de Geneesmiddelenwet? Wanneer gaan we die eens handhaven opdat Nederland in de pas loopt met de EU? Wanneer stoppen de toezichthouders met gedogen van overtredingen van EU en NL Wet en Regelgeving?
En hoe gaan de Verkenners om met de toekomst? Is het hen bekend gemaakt door de ambtelijke werkgroep wat er allemaal wordt gewijzigd in de nabije toekomst?
Zo mogen de Verkenners de adviezen van Cie Baarsma niet vergeten. Die zijn 1 op 1 overgenomen door de Minister en die adviezen hebben een enorme impact op de zorgaanbieders.
En natuurlijk de verdere wijzigingen in het basispakket; de overheveling dure geneesmiddelen gaat gestaag verder en de bezuiniging Lage Ziektelast komt er aan. Beide bezuinigingsmaatregelen zijn van enorme invloed op de extramurale farmaceutische zorg; de soep wordt wel heel erg dun op deze manier. Er dreigt een Afrikaans scenario voor de distributie van farmaceutische zorg in het rijkste land van de EU.
En wie zijn de voornaamste patiënten? Burgers van 60 plus en de chronisch zieken en de ad hoc patienten; de acute zorgvraag.
Voor deze groepen een infrastructuur in het leven houden binnen een reistijd van 45 minuten die recht doet aan de Geneesmiddelenwet en de Universele Rechten van de Mens is de opdracht aan het openbaar bestuur; die opdracht kan zij niet aan de markt overlaten en niet afdoen met een Verkenning van nog geen 6 weken. Daarom houden alle overige EU landen vast aan een door de Overheid gereguleerd systeem van sociale verzekeringen. Dat maakt een vestigingsbeleid mogelijk en sturing door de Overheid zelf. Verzekeraars zijn commerciële ondernemingen met de drift om het verschil tussen berekende schadelast en gerealiseerde schadelast zo groot mogelijk te maken; dat is de winst die hen toevalt. Inmiddels zijn de reserves opgelopen tot 12 miljard euro. Dood geld. NHS en de Scandinavische landen werken met ziekenfondssystemen en hoeven geen reserves aan te houden. Doen nog sterker aan budgetteren en met positief gevolg: de zorguitgaven per hoofd van de bevolking is in die landen lager dan in Nederland; Nederland is sinds 2006 opgeklommen tot USA hoogte; 14% van het BNP tegen een gemiddeld EU % van 10 tot 11%. USA is koploper met 18%. NL gaat daar gezien de inspanning van verzekeraars overheen; zij worden betaald met een % van de omzet! Een perverse prikkel zoals een perverse prikkel maar zijn kan.
Bedenk dat door centrale inkoop van de materialen de Denen, Noren en Zweden tot lagere prijzen zijn gekomen dan de NL Verzekeraars met hun ‘preferentie’ beleid.
Grootste zorguitgaven zijn de ziekenhuizen; 50% van de Cure uitgaven Zvw. Farmacie neemt nog geen 9% voor haar rekening.
Waar een Verkenning noodzakelijk is die hout snijdt mag duidelijk zijn.
ANH Jansen
3 januari 2013 / 18:18