Volkswagen Golf 7

Al decennialang behoort de Golf tot de meest verkochte auto’s, niet alleen in Nederland maar ook wereldwijd. Deze nieuwe Golf, de zevende generatie, is daardoor vanzelf één van de belangrijkste recente nieuwkomers. De Golf is zelfs zo prominent, dat hij geldt als de maatstaf in zijn klasse. Dat schept verplichtingen. 

Tekst: Bart van den Acker

Volkswagen koestert de grondslagen onder het succes van de Golf. Het kiest daarom voor een ingetogen, herkenbare stijl, want een tijdloos uiterlijk is goed voor de restwaarde en dat is één van de pijlers onder het succes van de Golf. Daarbij vind ik deze Golf met zijn sierlijke ingetogenheid een verademing tussen alle moderne auto’s die ‘overdesigned’ zijn. De karakteristieke brede achterste dakstijl zorgt wel voor een nadrukkelijke dode hoek. Vergeleken met zijn voorganger is deze nieuweling ietsje langer, breder en láger, maar ook rond de 100 kilo lichter, wat goed is voor dynamiek en verbruik. Eigenlijk zie je pas hoeveel anders deze ‘7’ is als er een ‘6’ naast staat.

Prijs: vanaf € 18.790,-  VvAA Lease: vanaf  € 400,84  Bijtelling: 20%

Door de langere wielbasis (afstand vooras-achteras) is het interieur ruimer dan voorheen, vooral achterin.  Ik kan opvallend ruim ‘achter mezelf’ (175 cm) zitten. De bagageruimte behoort met 380 liter inhoud tot de grotere in deze klasse. Het interieur ziet er mooi uit, met uitstekende stoelen voorin. Een kritiekpuntje qua afwerking is een kunststof paneel in de binnenspiegel dat niet goed aansluit. Bijzonder is het enorme touchscreen beeldscherm (8 inch in de duurste versies), waarmee naast navigatie ook de muziek is te bedienen.

Een normaal geveerde Golf zal een verademing zijn

Door de identieke technische basis voel ik de nodige overeenkomsten met de Audi A3 (zie Arts en Auto 11), maar ook verschillen. De testauto heeft toevallig ook dezelfde 2,0 TDI-motor als die A3, maar klinkt in deze Golf stiller en mooier. Ondanks het lagere gewicht van de Golf kwam ik op een gemiddeld verbruik uit tussen 1 op 16 en 1 op 18, net als bij de A3. Helaas heeft de testauto ook de meest zinloze optie die ik ken: een sportonderstel. Toch is deze Golf minder hard geveerd dan die A3, maar het blijft onnodig stug en oncomfortabel. Ik heb het vermoeden dat een normaal geveerde Golf een verademing zal zijn.

De besturing is mooi pre-cies en de zesbak schakelt heerlijk, zoals ik dat van een Golf verwacht. Een van de echte noviteiten is een systeem dat de Golf na een aanrijding automatisch afremt, waardoor een eventuele tweede botsing wordt voorkomen; een zinvol veiligheidssysteem.

Conclusie: ook de nieuwe Golf is weer een echte allemansvriend, een unisexauto die het ongetwijfeld bij een zeer breed publiek opnieuw goed gaat doen. Vanwege de plezierige rijeigenschappen wordt deze zevende editie vast weer een maatstaf voor andere merken.

 

 

Delen