Volkswagen T-Cross

Met de T-Cross, gebaseerd op de Polo, heeft Volkswagen de compacte SUV die het merk ontbeerde.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Volkswagen

Juist een grote speler als Volkswagen mag niet ontbreken in deze populaire klasse. De T-Cross onderscheidt zich met zijn typische Volkswagen vormgeving: rechte lijnen, scherpe hoeken. Het valt op dat de T-Cross ook is voorzien van onnodige details, zoals extra lijntjes en chroomkleurige blokjes: daarmee is hij minder ‘clean’ dan we van bijvoorbeeld Golf en Polo gewend zijn. 

Prijs vanaf € 22.620,- Bijtelling 22 procent

Naast het uiterlijk, is de interieurruimte een belangrijke overweging bij de aankoop van zo’n auto. Het is zéker geen grote auto, maar van binnen is hij ruim genoeg voor vier volwassenen, mits van gemiddeld postuur en mits de achterbank helemaal naar achteren staat. Net als bij sommige andere merken kan de bank in z’n geheel (14 cm) naar voren schuiven. Zitten er alleen kinderen achterin, eventueel op een of twee Isofix-zitjes, dan is zo 455 liter bagageruimte beschikbaar. De populaire concurrenten komen daar niet aan. De bagageruimte is voorzien van een op twee niveaus te plaatsen vloer die ook in opgeklapte toestand overeind blijft staan: niet uniek, wel heel handig. 

Het dashboard is typisch Volkswagen: geen toonbeeld van sierlijke vormgeving, maar het is goed afleesbaar en netjes afgewerkt. Het multimediascherm in het midden is hetzelfde als bijvoorbeeld in een Golf, werkt even logisch en is voorzien van een prima navigatie-
systeem. Het dashboardkastje stelt niet veel voor, maar onder de rechtervoorstoel zit nog een aardige opbergla. De bediening van de niet-
automatische airco zit wel wat laag en haalt dus soms je blik van de weg. Hetzelfde geldt ook na dagenlang gebruik voor de bediening van de cruisecontrol die soms wordt verward met het volume van de radio. Het is wel erg goed dat de T-Cross – behoudens de eenvoudigste versie – gewoon adaptieve cruisecontrol hééft. In combinatie met de zeer aan te bevelen 7-traps DSG-automatische transmissie werkt die in de file ook tot stilstand. 

Welkome SUV-aanvulling

Volkswagen levert de T-Cross uitsluitend met de 1,0 liter driecilinder benzinemotor, met 70 kW/95 pk of 85 kW/115 pk. Ik reed de sterkste versie, met die automaat dus, en dat is een heerlijke combinatie. Aan vermogen en soepele trekkracht geen gebrek. Soms reageert het stop-startsysteem iets te traag. De automaat schakelt veelvuldig, maar verfijnd en schokvrij. Gemiddeld kwam ik met vrij veel snelweg aan een verbruik rond 1 op 16; dat is heel acceptabel, in de praktijk zal hij nooit véél zuiniger zijn en de boordcomputer bleek bijzonder nauwkeurig. De besturing is voldoende precies, de afstemming van het onderstel is redelijk stevig maar niet ‘te hard’. 

Conclusie: de T-Cross is een welkome aanvulling in deze felbevochten klasse. Overgoten met een soort ‘Volkswagen-nuchterheid’ biedt hij alles voor een compacte gezinsauto, voor een heel acceptabele prijs.