Volvo V60
De nieuwe V60 is de hypermoderne interpretatie van de klassieke Volvo stationwagen, een gezinsauto bij uitstek en het hart van het Zweedse merk.
Tekst: Bart van den Acker – Beeld: Volvo
Op zichzelf is de V60 geen vernieuwende auto, maar in de V60 komen wel alle nieuwe technieken uit de S/V90, XC90 en XC60 terug. Dat varieert van een radarsysteem dat automatisch ‘terugstuurt’ als een botsing dreigt, tot herkenning van voetgangers, fietsers en grote dieren; ook in het donker. In de bediening van de auto zie ik ook veel overeenkomsten met eerdergenoemde types, zoals de vele functies die via het centrale beeldscherm ‘Sensus Connect’ intuïtief zijn te bedienen. Wat betreft de vormgeving, afwerking en ontelbare details is het overduidelijk: de V60 kan niets anders zijn dan een Volvo. Het DNA van dit merk is immers ijzersterk en altijd herkenbaar.
Prijs vanaf € 43.995,- Bijtelling 22 procent
De nieuwe V60 is niet alleen lager en zwaarder dan zijn gelijknamige voorganger, maar ook langer. Logisch dat hij daardoor ook ruimer is, met bijna honderd liter meer bagageruimte (nu: 529 liter). Hiermee overtreft de V60 ook zijn grootste rivalen. Typisch Volvo is dat het niet alleen gaat om ‘loze ruimte’, maar dat er diverse slimme details in de bagageruimte zitten, met als meest opvallende het deel van de vloer dat verticaal kan worden gezet om kleine bagage vast te zetten. De uitstekende en veelzijdig verstelbare voorstoelen en royale ruimte op de achterbank zijn bijna vanzelfsprekend. Prijzenswaardig is het dat élke V60 een heel rijke uitrusting kent, met onder meer een elektrisch bediende achterklep, ‘climate control’ met twee klimaatzones (voor/achter), dakrails, lichtmetalen wielen en adaptieve cruise control.
Ik heb nog wel een kritiekpuntje. Het zicht naar achteren, via de binnenspiegel, is echt te krap. De hoofdsteunen van de achterbank maken het zicht nog slechter. Die zijn wel neer te klappen, maar niet – zoals bij een ander merk – vanachter het stuur.
Bijzonder prettige en niet te vergeten veilige auto voor het hele gezin
De V60 is er met keuze uit twee benzinemotoren, twee diesels en de T8 (benzine-) plug-in hybride. Ik reed de handgeschakelde basisdiesel D3 (110 kW/150 pk), die bij een rustige rijstijl echt sterk genoeg is. Deze versie bereikt een keurig brandstofverbruik, tussen 1 op 14,5 en 17,5, afhankelijk van de hoeveelheid stadsverkeer of vooral snelweg. Ik zou wel aanraden te kiezen voor de automatische transmissie. Op zich is er niks mis met de 6-bak, maar in de testauto reageert het stop-startsysteem soms net te traag op de koppeling en de adaptieve cruise control werkt niet onder de 30 km/u. De V60 stuurt fijn en nauwkeurig, de afstemming van het onderstel is in de stand ‘comfort’ stevig maar net niet hard. Mede hierdoor is de V60 een bijzonder prettige en niet te vergeten veilige auto voor het hele gezin.
Conclusie: de V60 is in alle opzichten een Volvo: veel ruimte, slimme details en fijne rijeigenschappen. De basisversie beschikt al over een rijke uitrusting. De prijzen zijn, vergeleken met de concurrentie, heel verantwoord.