Volvo XC60

Vanaf de introductie in 2008 was de vorige XC60 Volvo’s meest verkochte model. Deze nieuwe heeft alles in zich om die hoofdrol te prolongeren. 

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Volvo

 

In verschillende opzichten is de nieuwe XC60 nauw verwant aan de intussen succesvolle 90-reeks. In aanloop naar Volvo’s ‘Vision 2020’ (geen doden of zwaargewonden meer per die datum) heeft de XC60 standaard nieuwe veiligheidssystemen. Hij wijkt automatisch uit wanneer een aanrijding niet te voor- komen is met alleen een remingreep. En hij stuurt automatisch terug wanneer u op de verkeerde rijbaan
terechtkomt of wanneer u wilt inhalen en er een auto in de dode hoek zit.

Volvo XC60Prijs € 58.995,- | Bijtelling 22 procent

De nieuwe XC60 is als vijfzitter weliswaar iets compacter dan de zevenzits XC90, maar de familiegelijkenis is duidelijk. Persoonlijk vind ik de XC60 fraaier; het is nog steeds een kloeke SUV, met een hoge zitpositie en volop ruimte voor vijf personen. Het interieur is prachtig, met ook hier volop overeenkomsten met de grotere modellen. Het centrale beeldscherm biedt zó veel mogelijkheden om zaken naar persoonlijke smaak af te stemmen dat het wel even wat studie vergt; het werkt echter wel logisch en intuïtief. Naast de prachtige materialen en de perfecte afwerking valt de sfeer in het interieur op. In plaats van de koele perfectie van de (Duitse) concurrentie is de XC60 van binnen bijna ‘gezellig’ te noemen.

Het uitzicht wordt beperkt door de kolossale voorruitstijlen. De bagageruimte bedraagt normaal 505 liter, een redelijke waarde voor zo’n auto, maar in de T8 die ik reed bedraagt die door de forse accu nog maar 468 liter. Voor deze klasse is dat onder de maat.

Een heerlijke auto voor langere ritten

De motoren zijn bekend en zijn in de XC60 standaard gekoppeld aan een verfijnd werkende achttraps automaat. De T8 die ik reed, wordt in de fiscale bijtelling niet meer bevoordeeld, maar de lage CO2-uitstoot maakt wel dat deze versie mét elektromotor op de achterwielen goedkoper is dan de T6 met dezelfde benzinemotor maar zonder die extra krachtbron. De T8 kan zo’n 45 kilometer volledig elektrisch rijden. Ik vind het jammer dat ik niet zelf kan bepalen wanneer die elektrische actieradius wordt gebruikt. Misschien wil ik wel emissieloos door het stadsverkeer rijden?

Het brandstofverbruik hangt sterk af van hoe vaak je de ‘plug-in’-accu bijlaadt. Als die leeg is, rijdt de T8 als een normale hybride. Zónder tussentijds laden, wat vaak toch de praktijk is, kwam ik tot 1 op 12. Ik had ’m zuiniger verwacht. De rijeigenschappen zijn erg fijn: prima veercomfort, zeer laag geluidsniveau en nauwkeurige besturing. Een heerlijke auto voor lange ritten met het hele gezin.

Conclusie: de nieuwe XC60 wordt ongetwijfeld opnieuw de meest verkochte Volvo. Niet alleen omdat SUV’s ín zijn, maar ook omdat hij heerlijk comfortabel is, de meest uitgebreide veiligheidsvoorzieningen biedt en aan uitstraling geen gebrek heeft. Daarbij zijn de prijzen concurrerend. 

Delen