Wachttijden in kaart

ondernemen / Online overzicht van alle wachttijden in alle ziekenhuizen

Met wachttijdzorg.nl hopen anesthesioloog Jan Timmerman en zijn zoon Julian de wachttijden in de verschillende ziekenhuizen meer in balans te brengen.

Tijdens een bruiloft, ruim een jaar geleden, vertelt bedrijfskundestudent Julian Timmerman (20) zijn vader over het idee waar hij al een tijdje op zit broeden: “Een website of app met alle wachttijden in alle ziekenhuizen in Nederland, zodat mensen zelf kunnen kiezen voor een ziekenhuis met een kortere wachttijd.”

Vader Jan (58) vindt het in de basis een ‘prachtig idee’. Als anesthesioloog weet hij maar al te goed hoe lang de wachtlijsten voor bepaalde ingrepen zijn én dat dat sterk kan verschillen per ziekenhuis. Tegelijkertijd ziet hij de nodige obstakels. “Het is zo lastig iets van de grond te krijgen in de zorg. En het is toch niet te doen om handmatig steeds de wachttijden voor duizenden ingrepen bij te werken?”

Dat laatste obstakel weet Julian direct te tackelen: via een API (Application Programming Interface) kan iedereen de beschikking krijgen over alle wachttijden voor medisch-specialistische zorg uit de database van de NZa. Ziekenhuizen en zbc’s zijn verplicht deze informatie tweewekelijks aan te leveren. ZorgkaartNederland gebruikt deze data ook om patiënten inzicht te geven in wachttijden. Julian: “Dat is één grote, ongesorteerde lijst met wachttijden. Wij gaan voor een gebruiksvriendelijk stappenplan, waarbij aan het eind een geautomatiseerd bericht naar de huisarts gaat, met het verzoek de verwijzing door te sturen naar de gekozen zorginstelling.”

Navraag bij een professionele appbouwer leert dat het zo’n 30.000 euro kost om zoiets te laten ontwikkelen. Daarop besluit Julian eigenhandig een website te bouwen. “Voor de meest complexe dingen hebben we wel mensen ingehuurd en allebei wat geld geïnvesteerd.”

Op gesprek bij zorgverzekeraar

Als de website vorm krijgt, gaat vader Jan de boer op. Het kost wat moeite, maar hij mag op gesprek komen bij een zorgverzekeraar. “Zorgverzekeraars hebben bemiddelingscoaches die patiënten kunnen helpen zoeken naar instellingen met kortere wachttijden. Maar als je de patiënt zelf inzicht geeft in de wachttijden, dan zijn die coaches niet of veel minder nodig. Bovendien leidt dit er in theorie toe dat de wachttijden van de verschillende instellingen meer in balans komen.

De zorgverzekeraar vond het een fantastisch idee, maar ging er niets mee doen.” Bij de huisartsen vinden vader en zoon wél gehoor. “Zij hebben er wel baat bij dat een patiënt snel wordt geholpen. Nu krijgen huisartsen geregeld telefoon van gefrustreerde patiënten die lang op een ingreep moeten wachten.”

Accurate data

De website wachttijdzorg.nl is in november live gegaan en gratis te gebruiken. De patiënt geeft aan om wat voor ingreep, consult of onderzoek het gaat en hoe ver hij maximaal wil reizen. Vervolgens krijgt hij een overzicht van de wachttijden van alle zorgaanbieders binnen die reisafstand.

Jan: “De vraag is wel hoe accuraat de NZa-cijfers zijn. Daarom willen we op termijn gebruikers naderhand vragen of de wachttijd klopte, zodat we hier een mate van betrouwbaarheid aan kunnen koppelen. Hopelijk motiveert dat zorginstellingen weer om accurate data aan te leveren.”

Nadat de patiënt een zorginstelling heeft gekozen, gaat er een AVG-proof e-mail (“Wij kunnen de inhoud niet zien”) naar zijn of haar huisartsenpraktijk. “De e-mailadressen halen we op uit de database van Vektis.” Voor huisartsen betekent dit dus wel meer computerwerk. “Daar staat tegenover dat minder patiënten bellen over een lange wachttijd én dat de patiënt sneller wordt geholpen.”

Delen